Voor iedereen die het niet kan begrijpen

0

onbegripEen burnout is een hele heftige persoonlijke crisis. Het is dan extra moeilijk wanneer je omgeving het niet begrijpt. De hieronder vaak gehoorde goedbedoelde opmerkingen van de omgeving maken eens te meer duidelijk dat een burnout niet te begrijpen is als buitenstaander. Dit artikel is niet geschreven om mensen te beledigen. Het is namelijk heel moeilijk om iemand in je omgeving te zien knokken met een burnout. Het liefst wil je alles doen om deze persoon te helpen. Helaas gebruikt men vaak de verkeerde woorden. Hopelijk draagt dit artikel bij aan wederzijds begrip.

1. ‘Als je in een dip zit moet je gewoon even doorzetten. Morgen zal de zon wel weer schijnen’

Een burnout is geen kortdurende dip. Bij een burnout is iemand lichamelijk en geestelijk helemaal gesloopt. Een snelle oplossing is niet voor handen. Stap voor stap zal het herstel moeten plaatsvinden, maar hoe graag degene ook zou willen. Dit gaat niet in een paar dagen.

2. ‘Ik herken dat wel, ik ben ook weleens moe op de vrijdagmiddag’

Een burnout is niet een tijdelijke vermoedheid veroorzaakt door de afgelopen week. Een burnout is een vermoeidheid door jarenlange overbelasting. Deze vermoeidheid is daardoor voor chronischer van aard en gaat dus ook niet weg na een weekend rust.

3. ‘Een vriend van mij was ook depressief.’

Een burnout is niet hetzelfde als een depressie. Een burnout kan wel overslaan in depressie doordat de situatie soms heel erg uitzichtloos is. De oorzaken van een burnout zijn echter fundamenteel anders en de behandeling is dus ook heel anders.

4. ‘Misschien moet je eens een cursus time-management volgen

Een cursus time-management zou onderdeel kunnen zijn van de behandeling. Iemand die in een burnout beland zal echter ook anders moeten gaan denken en handelen. De meeste mensen met een burnout hebben jarenlang teveel hooi op hun vork genomen. Dit los je helaas niet op met een cursus efficiënt werken.

5. ‘Je moet even lekker onder de mensen komen, daar knap je van op’.

Sociale interactie is over het algemeen heel goed voor het geestelijk welzijn. In het geval van een burnout kan het echter heel snel teveel zijn. Wanneer men overspoeld wordt door prikkels volgt er al snel weer een terugval. Accepteer het dus wanneer hij of zij geen zin heeft in dat feestje of evenement. Vraag wat diegene wel prettig vind. Waarschijnlijk zal hij of zij het prettiger vinden wanneer je een keer een half uurtje koffie komt drinken.

6. ‘Je moet lekker buiten gaan sporten. Lekker een paar uur fietsen zal je goed doen’

Sporten is zeker een belangrijk onderdeel van het herstel. Ook hierbij is de balans cruciaal. Veel mensen trappen in de valkuil en lopen te hard van stapel. Dit moet dus opgebouwd worden en een wandeling van 20 minuten is hierbij al een heel mooi begin!

7. ‘Gelukkig ben je nu weer jezelf nu je weer volledig aan het werk bent.’

Een burnout ontstaat door een verkeerde manier van leven en denken. Wanneer de persoon weer ‘de oude’ wordt, zal een nieuwe burnout zich binnen niet al te lange tijd weer aandienen. De periode van een burnout wordt meestal gebruikt om jezelf beter te leren kennen. Wat wil men in het leven? Wat is er belangrijk en vooral ook, wat niet? Tijdens een burnout komt iemand zichzelf meer dan ooit tegen en door de geleerde lessen zal diegene als het goed is nooit meer ‘de oude’ worden.

Ronald Nico
Ronald Nico (1985) is ervaringsdeskundige. Hij kreeg een burnout toen hij 27 jaar was. Ronald heeft door zijn eigen burn-out te analyseren veel kennis opgedaan. Hij baseert zijn artikelen op wetenschappelijk onderzoek. Hij is van nature (met respect) skeptisch als het gaat om alternatieve behandelingen. Hij heeft tientallen boeken over burn-out, stress en de combinatie met gezond leven gelezen. Ronald heeft ook diverse artikelen geschreven voor andere media en verscheen in dagblad de Metro. Ronald is de initiatiefnemer van Stressplein.