Veel mensen met een burn-out hebben last van een schuldgevoel. Omdat je denkt dat je nu het bedrijf en jouw collega’s tot last bent. En omdat je thuis op dit moment ook niet de gezelligste bent. Waardoor er sneller ruzie ontstaat. En je voelt je schuldig om je niet alles gedaan krijgt wat je wilt. Misschien herken je dat wel?

 “Ik ga me echt niet ziek melden ,hoor!”, denk je dan. “Want dan moeten mijn collega’s mijn werk er ook nog bij doen, en dan raken zij ook overbelast”. Of je denkt: “Ik kan niet instorten, want wie zorgt er dan voor mijn gezin?”

Doordat je je schuldig voelt, blijf je te lang doorlopen met je klachten. Je zet je schouders er weer onder, en door… Maar de druk wordt hierdoor steeds hoger. Je klachten nemen alleen maar toe. Je hebt alle leuke dingen die je voorheen deed al in je leven om toch maar overeind te blijven. Hierdoor stomp je steeds verder af.

Het continu bezig zijn met wat anderen ervan zullen denken is waardoor je in de problemen komt. Want daardoor luister je niet naar wat je lichaam nodig heeft. De kans is groot dat je juist iemand bent die altijd voor anderen klaar staat. Die alles voor een ander over heeft. Dat is juist waardoor je in je burn-out terecht bent gekomen. Je bent dus niet egoïstisch, juist het tegenover gestelde. Dat is dan ook waarom je je niet schuldig hoeft voelen.

Je lichaam heeft het nodig om echt tot rust te komen, na het zo lang over je grenzen gaan. Het voelt zo normaal omdat je het al zo lang doet. Dat is ook precies het probleem. Hierdoor heb je lang niet het besef gehad dat je niet goed voor jezelf zorgde. Dus als eerste is het belangrijk dat je weer op adem te komt en meer innerlijke rust hebt. Vervolgens kun je jouw patronen aanpassen zodat je uit je burn-out komt.

Het is belangrijk dat je duidelijk krijgt hoe je in deze situatie te recht bent gekomen. Als je de doorgrond wat de reden is van jouw stress, weet ook wat je voortaan kunt laten. En wat je juist wel kunt doen om te zorgen dat je die rust krijgt waar je zo naar verlangt.

Je schuldig voelen draagt vaak niet bij aan een positief gevoel. Kijk, als je iets gedaan hebt wat niet juist is en je voelt je daar schuldig over, dan is dat normaal. Maar veel mensen met een burn-out voelen zich ook schuldig over dingen of situaties waar ze helemaal niet verantwoordelijk voor zijn. Dus dat is iets wat je kunt leren om voortaan te laten.

En klant zei tegen mij: “Ik wil me niet ziek melden, want dan moet mijn collega het werk van mij erbij doen”. Ze vertelde dat die collega al veel werk had. En ze was bang dat haar collega overbelast zou raken. “En jij dan?”, vroeg ik haar. “Vind je het we oké als het bij jou nog erger wordt?”. En daar schrok ze eigenlijk wel van. Ze realiseerde zich nu pas dat ze een ander boven zichzelf stelde. Dat raakte haar. Ze realiseerde zich nu pas dat ze er altijd voor anderen was, maar zelden voor zichzelf. Ik hielp haar om dit patroon voor eens en voor altijd te doorbreken.

Kortom, stop met je schuldgevoel over jouw burn-out. Je hebt je hele leven klaar gestaan voor anderen. Veel te vaak ten koste van jezelf. Het is nu tijd om goed voor jezelf te zorgen zodat je meer rust hebt, meer energie en je leven veel lichter is. Kortom: “Hou van jezelf of je leven er vanaf hangt, want dat is ook zo!”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here