Waarom stress zorgt voor meer conflicten

342

Hoe meer stress je hebt hoe sneller je geïrriteerd raakt. Hierdoor krijg je sneller conflicten met anderen. Stress zorgt er nu eenmaal voor dat je minder lekker in je vel zit en dat heeft invloed op jou. En de mensen in jouw omgeving krijgen daar ook mee te maken. Om die reden kan in het contact met anderen dus eenvoudig een conflictsituatie ontstaan.

Je voelt je gejaagd en wilt nog even snel iets afmaken op je werk. Jouw collega vraagt iets aan jou en jij reageert kortaf. Jouw collega heeft een dringende vraag en geeft aan dat het niet kan wachten. Jij was al gespannen en schiet nu uit je slof. Want jij stoort je eraan dat je gestoord wordt en zegt boos: “Laat me nou eens met rust, ik wordt er helemaal gek van!” Jouw collega snapt niet waarom jij zo snel boos wordt. Zij zegt vervolgens: “Hé? Doe even relaxed, ik wilde je alleen maar iets vragen”. En je zit midden in een conflict.

Jouw stressniveau stijgt en dit conflict kost je extra energie, terwijl je al zo moe was. Je krijgt zo snel conflicten met anderen waardoor je je steeds meer terug trekt. Je raakt steeds meer geïsoleerd van jouw omgeving. Je voelt je niet begrepen en eenzaam. Je bent het zat dat dit telkens gebeurd en weet niet hoe je het op moet lossen. Het voelt alsof niemand rekening met je houd. “Ze zien toch wel dat ik druk bent?”, denk je dan. “Waarom maken ze het alleen maar ergen en helpen ze me niet?”, vraag je je af.

Doordat jij last hebt van (chronische) stress, heb je een kort lontje. Het is misschien geleidelijk erger geworden waardoor je het zelf niet zo hebt gemerkt. Anderen merken wel dat je kort af bent en snel boos reageert. Een andere voelt zich hierdoor onjuist bejegend. De ander snapt niet waarom je zo boos reageert. Hij of zij vindt het onterecht dat je zó doet en accepteert niet hoe je doet. En dit zorgt voor een fikse confrontatie.

Vraag je af wat er gebeurd als iemand heftig reageert op iets wat je hebt gezegd. Neem even een stapje terug om te voorkomen dat er echt een ruzie ontstaat. Misschien was je iets te kortaf of te fel. Je kunt dan bijvoorbeeld zeggen: “Ik weet niet precies wat er nu gebeurd, maar blijkbaar ben ik niet duidelijk geweest, ik bedoelde …”.

Vaak reageer je bij anderen op onderwerpen of een bepaalde toon die gevoelig ligt voor jou. Zorg dat je eerst voor jezelf duidelijkheid hebt over waarom je heftig reageert op het onderwerp of de toon. Doet het je aan een persoon denken? Of aan een situatie van vroeger? Heb je het gevoel dat jouw waarden of grenzen niet worden gerespecteerd? Afhankelijk van hoe vertrouwd je met de ander bent kun je de ander uitleggen wat er bij jezelf gebeurde.

Het kan ook zijn dat de ander geraakt is door iets wat je zei of de manier waarop je het zei. Als je een gevoeligheid van de ander raakt voorkom dan dat je in verwijten gaat praten. Je kunt vragen waar de ander precies op reageert. Toon begrip voor de ander. Hiermee doorbreek je het conflict en ontstaat er juist openheid. Waar je over kunt praten.

9 stappen om stress te verminderen bij een conflict

  1. Neem een moment om na te denken en stop het gesprek;
  2. Bekijk de situatie vanaf een afstand. En onderzoek wat er bij de ander speelt;
  3. Vraag je af waarom de ander reageerde;
  4. Voel vervolgens wat je zelf ervaart;
  5. Vraag je af waarom jij zo reageerde;
  6. Lukt dat niet direct? Geef aan dat je er even over na wilt denken en er later op terug komt;
  7. Zodra je helder hebt ga je het gesprek weer aan en vertel je wat je hebt ontdekt. Bied indien nodig je excuus aan;
  8. Luister naar wat de ander heeft ervaren
  9. Heb je een familie-, vriendschaps- of werkrelatie met deze persoon? Dan kun je bespreken hoe jullie voortaan om gaan met dit soort situaties.

Deze manier van communiceren heeft mij in mijn leven al vaak geholpen. Bijvoorbeeld in de opvoeding van mijn zoon met A. Soms snapte ik niet waarom hij zo heftig op iets reageerde. In gedachte spoelde ik dan het filmpje terug en luisterde naar mezelf vanuit zijn oogpunt. En dan kon ik vaak zien dat hij iets heel erg letterlijk had genomen waardoor mijn boodschap heel anders overkwam dan ik het had bedoelt. Zodra ik dat duidelijk had kon ik dat met hem bespreken waardoor het heel snel opgelost was.

Dus gebruik deze stappen om conflicten te vermijden en/of op te lossen. Als je uit het conflict stapt ervaar je meer rust en snap je sneller waar het nu echt om draait. En dat is meestal iets anders dan wat je tijdens een conflict denkt. Als je je verplaatst in de ander ontstaat er meer begrip voor elkaar en ben jij in staat om de situatie anders te bekijken. Kom je er zelf niet helemaal uit, ook niet na een time-out, vraag dan of de ander je kan helpen. Zo kom je sneller uit een conflict en zullen de zaken minder hoog oplopen waardoor je minder energie verspilt. Je meer rust ervaart en je plezier kunt hebben met elkaar.

Vorig artikelAantal bedrijfsongevallen in zorgsector toegenomen
Volgend artikel10 signalen dat je op weg bent naar een burn-out
Nanda Noorlander
Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. N-balans.