Werkstress maakt veel mensen ongelukkig

761

Ongeveer vijftig procent van de mensen vindt zelf dat hij of zij teveel met zijn of haar werk bezig is. Hierdoor hebben zij minder tijd voor hobby’s, kinderen en hun relatie. De Daily Mail voerde een onderzoek uit onder tweeduidend mensen met een full time baan. Van de ondervraagden bleek veertig procent door werkstress minder gelukkig te zijn.

De ondervraagden nemen te weinig tijd om goed te eten, maken lange dagen en slapen slecht. Hierdoor voelen zij zich niet goed. Meer dan vijftig procent van de ondervraagden kan de balans tussen werk en gezin moeilijk vinden. De meeste ondervraagden is zelfs vanaf het moment dat zij wakker worden met het werk bezig. Ongeveer een kwart van de ondervraagden is voor het slapen nog in gedachten met het werk bezig.

Meer dan vijftig procent van de ondervraagden vindt dat hun werk een slechte invloed heeft op zowel hun relatie als hun gezondheid. Drieëndertig procent van de ondervraagden zou graag meer tijd doorbrengen met hun kinderen.

De ondervraagden ontwikkelen slechtere eetgewoontes en slapen slechts zes en een half uur per nacht. In veel van de gevallen neemt de lengte en kwaliteit van de slaap door stress af. Het gemiddelde aantal benodigde uren nachtrust is acht. Zes en een half uur slaap per nacht is dus voor de meeste mensen te kort. Zo’n veertig procent van de vrouwen en vierendertig procent van de mannen eet veel zoete snacks en drinkt dan ook veel koffie om de dag door te kunnen komen. Dat is natuurlijk niet goed voor de gezondheid.

Probeer stress op het werk zoveel mogelijk te voorkomen. Lukt dat niet direct, zoek actief naar een oplossing. Het is belangrijk dat je zorgt dat je de stress niet mee naar huis neemt. Stress is op het werk natuurlijk nooit helemaal te voorkomen. Maar let er goed op dat stress tijdelijk is en onderneem actie om dit aan te pakken.

Let goed op signalen van stress bij jezelf, zoals; moeite om je aandacht erbij te houden, gespannenheid, moeheid, opgejaagd gevoel, snel geïrriteerd zijn, in je vrije tijd in gedachten nog met je werk bezig zijn, slechter slapen. Omdat niet iedereen dezelfde signalen heeft, is het soms lastig om stress te herkennen. Vraag jezelf regelmatig af hoe het met jouw stressniveau is gesteld. Loop je te lang door met stressklachten, dan kun je uiteindelijk opbranden, dit noemen we een burn-out.

Als jij stress op het werk wil reduceren en verandering wil gaan aanbrengen in jouw werkzaamheden, kan dit voor weerstand zorgen bij collega’s of leidinggevende. Stel dat zij van jou gewend zijn dat jij nooit “nee” zegt en altijd alles op je neemt, dan zal het voor hen even wennen zijn als je het nu niet direct accepteert. Laat je hierdoor niet van de wijs brengen. Jij bent verantwoordelijk voor jouw gezondheid en als jij te veel stress ervaart moet je daar echt iets aan veranderen.

Dertig procent van de ondervraagden uit het onderzoek denkt dat het niet mogelijk is om veranderingen aan te brengen in hun stressvolle situatie. Dit is een valkuil! Deze mensen geloven wel dat ze zich beter zouden voelen als ze; gezonder zouden gaan eten, minder zouden gaan werken, minder stress zouden hebben en vaker zouden sporten. Ze hebben echter niet het gevoel dat zij dit kunnen veranderen. Maar dat is echt niet waar!

3 tips om werkstress aan te verminderen:

  1. Bespreek werkstress met jouw leidinggevende, en maak samen een plan om dit op te lossen
  2. Zorg voor gezonde eet- en drinkgewoontes. Als je jouw lichaam van de juiste voedingstoffen voorziet, zul jij je veel beter voelen.
  3. Maak aan het einde van jouw werkdag een lijstje. Zodat je niet alles in je hoofd hoeft te onthouden. Je kunt daardoor beter je werk op het werk laten en genieten van je vrije tijd.

Dus om je gelukkiger te voelen, jouw relaties te behouden, jouw nachtrust en gezondheid te verbeteren, pak je de stress op je werk aan. Je weet nu dat er iets te doen is aan stress, dus pak het aan en voorkom dat jouw werkstress chronisch wordt en je op den duur een burn-out krijgt.

Meer informatie


Advertentie

Echt herstel begint bij een gezonde basis

Wil jij goed herstellen van je burn-out? Met een gezonde basis kun je weer de hele wereld aan.

Coaching en bewegen in de natuur

Bij BoFit herstel je niet alleen met je hoofd, maar ook met je lijf. Door coaching en bewegen in de natuur. Zo zorg je ervoor dat alle facetten van jouw gezondheid meespelen in je herstel. Je herstelt dan op een duurzame manier, zodat je hier je de rest van je leven profijt van hebt.

Na een BoFit-traject:

  • Ontspan en geniet je meer en neem je voldoende tijd voor jezelf;
  • Geef je beter je grenzen aan;
  • Heb je meer regie over je eigen leven;
  • Herken je de stresssignalen van je lichaam op tijd;
  • Kijk je weer positief naar de toekomst;
  • En kun je weer klachtenvrij aan het werk

Herstel bij een betrouwbare organisatie met meer dan 20 jaar ervaring!

Vorig artikelIk ben, ik heb, weet ik het
Volgend artikelDe dag dat mijn licht uitging…
Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. N-balans.