Winterdip

302

Met de winter in het vizier is het herfst. In de koude van het jaargetijde ontladen verhitte discussies over de opvang van vluchtelingen en maakt vliegtuigmaatschappij Transavia reclame met de slogan ‘hoe ver je kunt komen met vriendelijkheid’. Met dit in gedachte stond ik gisteren in een lange rij bij de kassa van een vestiging van het Kruidvat.

Vitamine

Een gezond ogende vrouw voor mij stapelde verbazingwekkende hoeveelheden potten vitaminepillen op de toonbank. In de vluggigheid kwamen allerlei soorten voorbij die ze afgerekend in een boodschappentas wegstopte. Ik weet niet hoe groot haar gezin is, maar als de voorraad enkel bedoeld is voor haarzelf, zou ik haar dringend aanraden alternatieven te overwegen om ziekten buiten de deur te houden. Pillen als deze zijn nogal omstreden en deskundigen vermoeden zelfs schade als teveel wordt geslikt.

Geluk en pijn

In zijn algemeenheid wil de moderne mens elke dag gelukkig zijn. Omdat pijn en geluk welhaast antoniemen zijn, zijn we op zoek naar een recept om een gezonde leefstijl na te streven. Als het gaat om stressbestendigheid, is voeding een belangrijk onderdeel. Steeds meer komen we tot het besef dat de (meestens zelfregulerende) systemen in ons hoofd en lijf van nature op elkaar zijn afgestemd. En ook komen we tot de ontdekking dat de van oudsher dagelijkse kost als aardappelen en vlees, maar ook rijst en pasta onze gezondheid geen goed doen.

Interessant hieromtrent is het boek ‘De voedselzandloper’ van de Belgische arts Kris Verburgh, die wat we eten in verband brengt met het ontstaan van ziekten. Om in balans te blijven en langer gezond te leven, is het nodig dat onze eetgewoonten op de schop gaan en plaatsmaakt voor veel groenten, soep, bessen, noten etcetera.

Knop omdraaien

Chronische stress gaat gepaard met depressies en hoge bloeddruk. Soms komt uit medisch onderzoek naar voren dat een tekort aan ijzer is. En vitaminepil kan dan helpen het tekort aan te vullen. Desalniettemin draagt het winterse weer niet bij aan een goed humeur, zoals ook het ochtendprogramma ‘Goedemorgen Nederland’ (we gaan er weer lekker tegenaan – Youp van ’t Hek) de ellende van de wereld uitschreeuwend niet bijdraagt aan een fijne nieuwe dag.

Als binnenkort de klok een uur teruggaat en de mineurstemming een hoogtepunt bereikt, wordt het tijd om actief te worden. U hoeft alleen een knop om te draaien.

Vorig artikelHSP en de relatie tot stress (deel 2)
Volgend artikelHoe je de negatieve invloed van stress op jouw houding oplost
Eddie van Sliedregt (1963) studeerde agogiek, management en integratieve coaching & counseling. Daarnaast behaalde hij certificaten in gezondheidspsychologie en Nederlands Recht. Hij is freelance docent stressmanagement,. In 2014 verscheen Succes met je stress, voorkom een burn-out.