Last van een trillend oog en benieuwd naar de oorzaak? Of beter nog, naar oplossingen zodat je er minder last van zal hebben? We zetten een paar handige tips voor je op een rij, waarmee je weet wat te doen als je ooglid regelmatig trilt. 

Een trillend ooglid zal anderen misschien niet eens opvallen, maar kan voor jou heel lastig zijn. Dit heeft vaak te maken met vermoeidheid en stress of komt door langdurige inspanning van het oog. Je kunt daar bijvoorbeeld last van krijgen als je langdurig leest of naar een beeldscherm kijkt. Wij helpen je graag op weg met een paar makkelijke oplossingen, die je gewoon zelf kunt toepassen.

Last van een trillend oog? Onze oplossingen

Met deze oplossingen pak je de oorzaak van een trillend oog goed aan:

  • Voorkom (te) veel stress
  • Zorg dat je goed slaapt
  • Geef je ogen voldoende rust
  • Masseer voorzicht je oogleden
  • Gebruik oogdruppels bij droge ogen

Voorkom (te) veel stress

Te veel stress heeft allerlei schadelijke gevolgen voor jouw gezondheid. Een trillend oog is een vervelend symptoom, waar je zelf veel last van kunt hebben. Een teveel aan stress kan hiervoor een concrete aanleiding zijn. Zo kan een teveel aan stress een magnesiumtekort in de hand werken. Dit kan weer trillende spieren als gevolg hebben.

Zodra je veel stress ervaart heeft jouw lichaam en brein moeite om daar goed mee om te gaan. Er ontstaan fysieke gevolgen door de mentale belasting die je ervaart. De stress uit zich in een trillend ooglid, waaraan je merkt dat je de afgelopen periode iets te lang in het ‘rood’ hebt gepresteerd.

Benieuwd wat te doen tegen een trillend oog? Voorkom te veel stress op je werk en privé. Pas op met te veel hooi op je vork, dus het op tijd aan te geven als je ergens geen tijd voor hebt. Of als het je even niet lukt om alle ballen in de lucht te houden. Er is vaak iemand beschikbaar die je kan helpen, als je dat maar durft te vragen.

Zorg dat je goed slaapt

Minstens zo belangrijk bij zowel hoofdpijn als een trillend oog is het om voldoende en goed te slapen. Je hebt 7 tot 8 uur slaap per dag nodig. Je kunt niet compenseren door na een korte nacht een uurtje extra te slapen, dus houd deze aantallen aan als absoluut minimum. Moet je de volgende ochtend vroeg op? Zorg ervoor dat je om 22:00 uur of eerder in bed ligt, zodat je geen slaap tekort zal komen.

Slaaptekort is een bekende oorzaak van een trillend oog. Je hebt overdag last van de uren die je te weinig sliep tijdens de nacht. Jouw lichaam krijgt niet voldoende kans om goed te herstellen en ook jouw brein is nog bezig met de dag ervoor. Het trillende ooglid is opnieuw een symptoom, dat zowel tijdens je werk als privé heel vervelend kan zijn.

Geef je ogen voldoende rust

Tijdens de dag kun je vermoeidheid van de ogen voorkomen, door die voldoende rust te geven. Dat is met name belangrijk als je veel naar een beeldscherm kijkt of als je veel leest. Verslind je iedere week een dik boek of zit je op je werk heel de dag naar een computerscherm te kijken? Het zijn belangrijke risico’s, die kunnen gelden als oorzaak van een trillend oog.

Probeer niet langer dan een uur naar een beeldscherm te kijken of een boek te lezen. Neem daarna minimaal 5 minuten rust, waarbij je jouw ogen even goed ontspant. Zonder te focussen op allerlei details, door gewoon eens rustig om je heen te kijken. Door jouw ogen voldoende rust te geven zal je minder last hebben van een trillend ooglid.

Masseer voorzicht je oogleden

Begint jouw ooglid al te trillen of heb je daar al een tijdje last van en wil je er meteen iets aan doen? De oorzaak is een spiertje in het ooglid. Het spiertje is overbelast, waardoor die begint te trillen en jij een vervelend gevoel ervaart.

Spieren kun je masseren, en dat geldt ook voor die in jouw oogleden. Doe dit heel voorzichtig, omdat het gaat om een klein spiertje. Beweeg het spiertje rustig heen en weer en maak die een beetje warm met de masserende beweging. In sommige gevallen zal het trillende ooglid tot rust komen, waardoor je er met een paar minuten weer vanaf bent.

Gebruik oogdruppels bij droge ogen

Bieden de bovenstaande tips nog niet de oplossing die je zoekt? Dan kun je gebruik maken van oogdruppels als je last hebt van een trillend oog. Dat helpt vooral als er een fysieke oorzaak voor bestaat, bijvoorbeeld als je last hebt van droge ogen.

Daardoor zal je automatisch vaker knipperen, waardoor het spiertje in een ooglid overbelast kan raken. Er is dan sprake van een fysieke overbelasting, waardoor de tips hierboven niet of niet goed werken. Daarmee kun je de mentale belasting beperken, omdat dit in veel gevallen een belangrijke oorzaak is.

Met de oogdruppels maak je de ogen minder droog, waardoor je minder vaak zal knipperen. Het directe voordeel daarvan is dat je het spiertje in het ooglid niet meer zo zwaar zal belasten. Je kunt op die manier een trillend oog voorkomen. Je omgeving zal er waarschijnlijk weinig tot niets van merken, maar jij voorkomt daarmee dat je hier veel hinder van ondervindt.

Doe iets aan de oorzaak van een trillend oog

Heb je de oorzaak van je trillende oog gevonden en blijkt dat je te veel stress ervaart of op een andere manier te druk bent? Het is een goed idee om tussendoor wat ontspanningsoefeningen te doen. Je geeft jouw lichaam en geest meer rust, waardoor je minder last hebt van trillende oogleden en andere symptomen. Een makkelijke oplossing voor een lastig probleem, zonder dat je daar medicatie bij nodig hebt.

Heb je vaak last van hoofdpijn en een trillend oog? Dan is het een uitstekend idee om de bovenstaande oplossingen uit te proberen. De kans is groot dat jouw ooglid minder zal trillen, zodat je daar eenvoudig iets aan kunt doen.


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

Trillend oog voorkomen: 5 oplossingen om de oorzaak aan te pakken 1

 

--- Ik wil meer informatie ---


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

Meer informatie >

Trillend oog voorkomen: 5 oplossingen om de oorzaak aan te pakken 2

Ronald Nico
Ronald Nico (1985) is ervaringsdeskundige. Hij kreeg een burnout toen hij 27 jaar was. Ronald heeft door zijn eigen burn-out te analyseren veel kennis opgedaan. Hij baseert zijn artikelen op wetenschappelijk onderzoek. Hij is van nature (met respect) skeptisch als het gaat om alternatieve behandelingen. Hij heeft tientallen boeken over burn-out, stress en de combinatie met gezond leven gelezen. Ronald heeft ook diverse artikelen geschreven voor andere media en verscheen in dagblad de Metro. Ronald is de initiatiefnemer van Stressplein.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here