Zo geef je invulling aan je dag als je ziek thuis zit met een burn-out

Omdat je gewend bent om altijd druk te zijn, is de omslag naar ziek thuis zitten met een burn-out heftig. Je bent gewend om nergens tijd voor te hebben. En nu heb je alle tijd van de wereld. Hierdoor heb je de neiging om ook nu door te blijven gaan. En tegelijkertijd verveel je je vaak omdat je niet weet hoe je je dag moet indelen. Of je wilt van alles, maar er komt niets uit je handen.

Met lood in je schoenen moest te toegeven dat het niet meer ging op je werk. Je bent helemaal op. En je emoties schieten alle kanten op. Het voelt fijn dat de druk van je werk weg is. Je slaapt veel, maar daarnaast verveel je je enorm. Want je hebt nog nooit zoveel tijd gehad waarin je niet zo veel hoefde.

Normaal regel je alles en heb je de dingen onder controle. Maar deze burn-out heb je niet onder controle en dat frustreert je. Je zit ziek thuis, en je hebt geen idee hoe lang dit gaat duren. En jouw emoties lijken een eigen leven te leiden. Je herkend jezelf echt niet meer. En je omgeving snapt je ook niet meer. En je bent zo moe, en ondanks dat je veel slaapt is dat niet direct over. De neiging om DOOR te willen is er nog steeds. Dit zorgt ervoor dat je je regelmatig gefrustreerd voelt dat je je niet nuttig kunt maken.

De balans tussen inspanning en ontspanning is al jaren zoek bij jou. Je bent gewend om veel te DOEN en te weinig tijd te nemen om iets te doen wat gewoon alleen maar leuk is. Iets wat niet nuttig was. Nu je lichaam aangeeft dat je niet door kunt gaan, is het even wennen dat je niet dat kunt blijven doen wat je altijd hebt gedaan.

Er komt een tijd dat je dankbaar bent voor je burn-out. Je lichaam geeft niet voor niets aan dat je zo niet verder kunt.In feite is het dus noodzakelijk en positief dat dit gebeurd. Dat klinkt misschien raar. Maar het is nodig dat je jouw leven zo gaat inrichten dat je nooit meer een burn-out krijgt en je je beter voelt dan ooit.

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat elke verandering wennen is, zelfs positieve. Denk maar aan een geboorte of een bruiloft. Dat zijn mooie gebeurtenis en toch levert het stress op. Zowel je mind als je lichaam moeten even wennen aan deze situatie. Maar dat is juist goed.

De valkuil is dat je continu bezig bent met gevoelens van schuld. Omdat je partner nu meer taken moet oppakken. Maar ook ten opzichte van je collega’s die nu jouw werk erbij moeten doen. En omdat je het niet kunt opbrengen om die tijd aan je kinderen te besteden die je zou willen.

7 tips om je dag in te delen als je ziek thuis zit met een burn-out

  1. Realiseer je dat het normaal is dat als je van hollen naar stilstaan gaat, je nog even uit moet hijgen;
  2. Schrijf op welke kleine ontspan momenten die je helpen om tot rust te komen;
  3. Maak een overzicht van taken die je nog wel kunt en wilt opbrengen;
  4. Schuldgevoel helpt je niet. Je kunt je situatie nu toch niet radicaal veranderen, dus accepteer dat;
  5. Maak een weekoverzicht met flink veel pauze en tijd voor dingen die je helpen om echt tot rust te komen afgewisseld met taken die je nog wilt en kunt doen;
  6. Voel bij elke taak of ontspan moment hoe je je voelt, zo leer je steeds beter wat wel en niet voor je werkt;
  7. Laat anderen je niet vertellen wat je wel of niet moet doen, het gaat er echt om dat je leert voelen wat jij wel of niet kan op dit moment!

Een klant van mij was echt een regeltante, ze was gewend om alsmaar door te gaan. Toen ze ziek thuis met een burn-out kwam te zitten, verveelde zich heel erg. Ik legde haar uit dat dat niet raar was bij zo’n grote omslag. Samen maakten we een weekindeling met de juiste balans tussen dingen die haar hielpen te herstellen, en met wat taken die zorgde dat ze het gevoel had dat ze toch nog wat om handen had. En daar voelde ze zich supergoed bij. Waardoor ze vlot herstelde van haar burn-out.

Dus de verandering van alsmaar door gaan naar ‘ziek thuis met een burn-out’ is misschien groot, maar ook nodig. Geef jezelf te tijd om daar aan te wennen. Het is zonde om de druk op te voeren door je schuldig te voelen. Om spijt te hebben dat je niet eerder de stappen hebt genomen die nu nodig zijn om uit je burn-out te komen. Wat wel helpt is een goede inrichting van jouw tijd, waardoor je weer kunt leven en genieten, in plaats van overleven. 

Nanda geeft 31 maart een gratis masterclass: ‘Hoe je in extreme omstandigheden toch rust kunt vinden‘ Je kunt je hier inschrijven voor deze gratis Masterclass!