De beste manier om iets te doen aan je werkdruk

622

Hoe prettig zou het zijn als je gemakkelijk kunt aangeven in je werk dat je grens (even) bereikt is en dat je last hebt van de grote werkdruk. En dat daar ruimte en begrip voor is, vanuit het simpele gegeven dat iedereen wel eens aan zijn taks zit.

De werkelijkheid is vaak anders.

Zo ook voor Petra die meerdere malen aan haar manager aangaf dat er iets moest gebeuren aan de werkdruk. Zijn antwoord was: “ja, ik zal kijken, maar je moet het je niet zo aantrekken”. Twee maanden later zat zij thuis met een burn-out.

Het probleem bij het aankaarten van werkdruk is, dat al snel de verleiding ontstaat om te zeggen “dat we daar allemaal wel eens last van hebben”.  Of dat “zij werkdruk als excuus gebruiken om minder te hoeven doen”.

Een ander probleem is dat we het te voorzichtig aangeven omdat we uit willen stralen dat het nog wel gaat (en daarmee dubbele signalen uitzenden, die afhankelijk van de manager wel/niet opgepakt worden).

Kortom het is niet overal gemakkelijk om werkdruk bespreekbaar te maken bij collega’s of leidinggevenden. En dat terwijl 1 op de 3 mensen in Nederland aangeeft last te hebben van werkdruk.

Medewerkers en leidinggevenden kunnen taal en tools krijgen om:

  • …bij zichzelf te merken dat de accu leeg begint te lopen.
  • …hierdoor op tijd in te grijpen bij zichzelf. Gedurende een werkdag is het goed mogelijk om zonder tijdverlies de accu weer bij te vullen. Een bijkomend belangrijk voordeel is dat het bijvullen van de accu gepaard gaat met beter overzicht, een hoger probleemoplossend vermogen en meer relativeringsvermogen.
  • …met dit betere overzicht en probleemoplossend vermogen hun werkdruk op een rustige manier te benoemen en objectief te maken naar anderen toe.
  • …bij collega’s te zien dat hun accu leeg begint te lopen. Hierdoor zie je dat je niet de enige bent die wel eens een dipje tijdens het werk heeft of geïrriteerd raakt. Het onderlinge begrip neemt toe. Daarnaast houd je eerder rekening met iemand waarvan je weet dat hij even tegen zijn grens aan zit.
  • …elkaar te stimuleren om op tijd even bij te tanken en op te laden zodat je met een gevulde accu weer door kunt. Hierdoor houd iedereen het langer vol en blijf je gemotiveerd en enthousiast over je werk (als je in principe het werk leuk vindt, anders speelt er een loopbaanvraagstuk).
  • …ook in privésituaties hun accu op tijd bij te vullen, zodat ze ook thuis constructiever met stressfactoren om kunnen gaan.

Als je bij toenemende werkdruk probeert om alle ballen in de lucht te houden, dan ga je alle taken in dezelfde hoeveelheid tijd proppen of de tijd oprekken. Je gaat haasten, misschien taken afraffelen en pauzes skippen.

Met deze taal en tools is de werkdruk uit zichzelf nog niet weg, echter je creëert wel de energie en het vermogen om op een ontspannen manier te overzien, te plannen en te prioriteren om de werkdruk structureel en constructief te verminderen.

En dat is precies wat werkdruk nodig heeft: overzicht en structurele maatregelen.

Veel plezier met overzicht houden!!


Advertentie

Echt herstel begint bij een gezonde basis

Wil jij goed herstellen van je burn-out? Met een gezonde basis kun je weer de hele wereld aan.

Coaching en bewegen in de natuur

Bij BoFit herstel je niet alleen met je hoofd, maar ook met je lijf. Door coaching en bewegen in de natuur. Zo zorg je ervoor dat alle facetten van jouw gezondheid meespelen in je herstel. Je herstelt dan op een duurzame manier, zodat je hier je de rest van je leven profijt van hebt.

Na een BoFit-traject:

  • Ontspan en geniet je meer en neem je voldoende tijd voor jezelf;
  • Geef je beter je grenzen aan;
  • Heb je meer regie over je eigen leven;
  • Herken je de stresssignalen van je lichaam op tijd;
  • Kijk je weer positief naar de toekomst;
  • En kun je weer klachtenvrij aan het werk

Herstel bij een betrouwbare organisatie met meer dan 20 jaar ervaring!

Vorig artikelSlecht slapen door stress of stress door slecht slapen?
Volgend artikelVan lichte stress naar mindfulness
Anita Roelands is arbeid- en organisatiepsycholoog en begeleidt met haar bedrijf Roelands Coaching managers en professionals die veeleisende banen hebben en die zich overbelast voelen en vinden dat het zo niet langer kan. Zij is schrijfster van het succesvolle werkboek Nooit meer burn-out! – in drie stappen leren genieten van werk en leven.