Omgaan met stress, hoe doe je dat?

129

We hebben allemaal wel eens last van stress. Sommige stress is positief, sommige negatief. Een gezonde dosis spanning hebben we allemaal nodig, zo af en toe. Gezonde stress houdt je immers scherp. Maar als stress negatief is, kan het je flink in de weg zitten. Hoe ga je daarmee om?

Praat erover
Als alles je boven het hoofd groeit, dan is met iemand praten een aanrader. Dat hoeft niet direct een professional te zijn. Soms helpt het al om tijdens een wandelingetje met iemand die je vertrouwt je hart te luchten. Al pratende ontdek je soms dat de negatieve spanning ook omgezet kan worden naar iets positiefs. Of dat het allemaal zo erg niet is dan je eerder dacht. Sowieso helpt het om uit te spreken waar je mee zit.

Schrijf of teken het van je af
Als je een binnenvetter bent, kan het nuttig zijn om je gevoelens op papier te zetten. Dit kan in diverse vormen. Je kunt elke dag je zielenroerselen aan het papier toevertrouwen, je kunt dit ook alleen doen als het nodig is. Ook kun je ervoor kiezen om niet te schrijven, maar te tekenen. Een tekendagboek, ook wel een art journal genoemd, geeft je de vrijheid om te doen wat je leuk vindt. En dat is direct al goed voor jezelf.

Zoek de ontspanning
Slapen is belangrijk als je last hebt van stress. Maar wat als je uren naar het plafond ligt te staren? Doe dan voor je je bed in duikt eerst wat ontspanningsoefeningen. Of luister naar muziek waar je ontspannen van wordt. Doe dingen die je leuk vindt, omdat je je daar beter bij voelt. Voor de een is dat fanatiek sporten, voor de ander is dat een warm bad nemen. Yoga of meditatie zijn ook methoden die je helpen bij ontspanning, evenals mindfulness. Met een ontspannen gevoel slaap je direct beter. Beter slapen met Yoga Nidra

Zoek hulp
Als je er zelf niet uitkomt, zoek dan altijd hulp. Praat eens met de huisarts of met de praktijkondersteuner. Schaam je niet, je bent sowieso niet de enige die worstelt met negatieve stress. Wil je eerst zelfmedicatie uitproberen? Dan kun je overwegen cbdolie in te zetten. Dit is een gedoogd middel waar cannabis in verwerkt is. Volgens gebruikers is het niet verslavend. Het geeft je niet de bijwerkingen die je met medicijnen van de huisarts wellicht wel hebt. De professional kan je helpen met het maken van de juiste keuzes. Ook op gebied van een middel dat de scherpe randjes van je stress haalt.

Vorig artikelWaarom veerkracht zo belangrijk is op de werkvloer
Volgend artikel4 valkuilen burn-out herstel
De redactie van Stressplein bestaat uit een groot aantal specialisten uit het werkveld. Hieronder vallen stresscoaches, mindfulness coaches, maar ook ervaringsdeskundigen.