Zo kom je af van het continu van alles ‘moeten’

2236

Je hebt vaak het gevoel dat je van alles ‘moet’ en dat geeft stress. Dagelijks gezien moet je naar je werk, je moet de was doen, je moet zorgen voor avondeten, je moet er altijd leuk uitzien.

Je moet afvallen, je moet gezonder gaan eten, je moet je minder druk maken, je moet bezuinigen, je moet meer gaan sporten, je moet meer tijd voor jezelf nemen of je moet juist meer tijd aan je familie of gezin besteden, etc. Opzich zijn dat alle mooi dingen die je wilt bereiken.

Maar al dat ‘moet’-en, kost veel tijd, energie en stress. Je hebt er geen zin in maar je doet het vooral omdat je het gevoel hebt, dat je het ‘moet’, dit zorgt voor interne weerstand en dat geeft stress. Het kost je extra tijd als je je verzet tegen dingen die je toch gaat doen. Mijn zoon bijvoorbeeld is soms meer tijd kwijt aan het zich verzetten tegen zijn huiswerk, omdat hij er geen zin in heeft, dan de tijd die hij daadwerkelijk kwijt is om zijn huiswerk te maken. Daarnaast verspil je met je verzet onnodig energie als je het toch gaat doen. Het kan ook energie verspilling zijn als je het ook iemand anders kunt laten doen. En dan heb ik natuurlijk niet over huiswerk..

In werkelijkheid ‘moet’ je veel minder dan je denkt. Misschien heb je de neiging om jezelf onder druk te zetten waardoor je het gevoel hebt dat je veel ‘moet’. Of je doet vooral die dingen omdat je denkt dat een ander dat van je verwacht. Maar heb je dat ook gevraagd aan die persoon? Of heb je dat zelf aangenomen? Door aan te nemen dat een ander iets van je verwacht kun je jezelf ook onnodig onder druk zetten.

Als je bewust kiest voor wat je wilt doen, heb je niet meer het gevoel dat je iets ‘moet’ doen. Dat wil niet zeggen dat je dan niets meer doet. Nee, je doet dan nog steeds de afwas, niet omdat het ‘moet’, maar omdat je graag een opgeruimd aanrecht hebt. Het lijkt een minimaal verschil toch is een verschil van leven met druk en stress of meer vanuit rust en ontspanning. Kun je iets bedenken wat je voor jou gevoel moet? Vraag je af van wie het ‘moet’. Van jezelf of van iemand anders? Vraag je in beide gevallen af of dit echt zo is. Kun je het uitbesteden, later doen of helemaal niet doen? Als je het dan na deze overwegingen als nog wilt doen is dat een keuze en dus geen moeten.

Het wil ook niet zeggen dat je je niet aan afspraken hoeft te houden. Omdat je niets meer wilt moeten. Dat is weer het andere uiterste. Het gaat dus niet om wat je doet, maar vooral om hoe je het doet en met welke druk en spanning er om heen. Je weet nu dat je keuzes kunt maken zodat het ‘moeten’ of helemaal niet meer nodig is of dat het ‘willen’ wordt.

Je denkt bij veel dingen vast, “Ja, maar dat moet ik echt doen”. Terwijl het een keuze is om bijvoorbeeld jouw huishouden wel of niet zelf te doen. Je kunt het ook uitbesteden. En zelfs als je zegt: “Daar heb ik geen geld voor”. Kun je misschien aan ruildiensten doen. En je zult ontdekken dat er meer zaken zijn die je niet perse zelf hoeft te doen of misschien wel helemaal niet hoeft te doen!

6 Tips voor minder ‘moeten’ en dus minder stress

  1. Neem je alleen dingen voor die je zelf wilt, niet omdat het zo hoort. Doe geen dingen alleen omdat je het gevoel hebt dat een ander dat van je verwacht;
  2. Moeten versus willen. Als je het gevoel hebt dat je veel ‘moet’, vraag je dan af of dat ook echt zo is. ‘Moet‘ je iets of maak je de keuze om iets te doen, en ‘wil’ je het dus?;
  3. Nu? Oké, je wilt iets doen, is het dan nodig dat het NU gebeurt of kan het ook later? Ook hiermee leg je minder druk op jezelf;
  4. Uitbesteden? Kun je het uitbesteden of wil je het graag zelf doen? Ook dan is het een keuze en dus ‘willen’ en geen ‘moeten’.
  5. Prioriteit. Welke dingen die je wilt doen hebben prioriteit? Maak een lijst, dat geeft overzicht en dus rust;
  6. Het gaat niet om het woord ‘moet’. Je kunt het woord “moet” of “moeten” helemaal uit je taalgebruik proberen te schrappen. Maar daar heeft dit niets mee te maken. Het gaat om het gevoel van het ‘moeten’ achter je laten.

Kortom geeft het ‘moeten’ door jezelf of anderen je stress, wordt je er moe van en kost het je tijd? Ga aan de slag met de tips zodat je kunt kiezen voor wat je wilt doen, je uitbesteedt wat je niet wilt, je je prioriteiten weet en je hierdoor meer rust ervaart en je meer van het leven kunt genieten.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelZo voorkom je rollenstress
Volgend artikelBoekrecensie: Hollend voor je stress uit
Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. N-balans.