Als er veel dingen tegelijk spelen in je leven hoe voorkom je dan rollenstress? Je hebt als mens nu eenmaal verschillende rollen als moeder/vader, als werknemer, als partner, als vriend/vriendin, als baas van een huisdier, bijvoorbeeld. En bij al deze rollen heb je verschillende taken. Als er van die momenten zijn dat alle taken van de verschillende rollen zo ongeveer tegelijk moeten worden gedaan krijg je last van rollenstress.

Je kinderen hebben moeite om zich klaar te maken voor school. Je hond wil nog graag even en blokje om, en op dat moment belt een vriendin belt met een paniektelefoontje. Je staat op het punt om naar je werk te gaan. Je partner is al de deur uit, dus alle rollen en taken komen samen. Je wilt graag op tijd op je werk zijn, maar je moet wel de hond nog eerst uit laten, de kinderen naar school brengen en je vriendin te woord staan.

Je voelt je overspoeld omdat er zoveel taken tegelijk iets van jou vragen. Je voelt je opgejaagd omdat je op tijd op je werk wilt zijn, je voelt je schuldig omdat je ongeduldig reageert naar je kinderen. Je hebt het gevoel dat je je vriendin niet kan bieden waar ze nu behoefte aan heeft. Je weet dat je hond er ook niets aan kan doen dat hij zichzelf niet kan uitlaten. Je wordt boos op je partner, ook al weet je dat hij er niets aan kan doen, je hebt het gevoel dat je er alleen voor staat. Je weet niet hoe je dit op moet lossen en raakt geïrriteerd waardoor je kribbig reageert op alles en iedereen.

Hoe meer rollen hoe sneller je last hebt van rollenstress, want je wilt iedereen tevreden houden. Je wilt een goede moeder zijn, een leuke partner, een goede medewerker, en een goede baas voor je hond. Maar je wilt ook dat je huishouden aan kant is en dat je een goede vriendin wilt zijn, zeker als zij een beroep op je doet.

Realiseer je dat je niet in dienst staat van anderen. Je kunt natuurlijk altijd helpen of verzorgen, maar jij bepaalt zelf hoe ver je daarin gaat. De kans is groot dat je jezelf op de laatste plaats zet. Want als je last hebt van rollenstress doe jij vooral jezelf tekort.

Sommige taken staan vast en kun je niet om heen. Baby’s kunnen niet hun eigen luier verschonen. Katten laten zich zelf wel uit, maar honden niet. De afwas, ook al heb je een afwasmachine, moet toch elke dag worden gedaan. Dat zijn vaste taken waar je weinig aan kunt veranderen. Je kunt wel hulp vragen aan anderen voor het uitvoeren van dit soort taken.

Je kunt niet alle rollen op elk moment van de dag voor 100% uitvoeren. Het is een valkuil om dat van jezelf te verwachten. In de praktijk maak je keuzes wat op dat moment het belangrijkste is, als er een overlap is van taken van verschillende rollen.

Ik geef je 5 stappen voor meer balans bij rollenstress

  1. Maak een overzicht met al jouw rollen. Welke rollen vervul jij allemaal; als werknemer, vader/moeder, vriend/vriendin, partner, baas van huisdieren, huisman/vrouw, etc.;
  2. Zet de rollen op volgorde van belangrijkheid. Voor de één zal kinderen op nummer één staan, voor een ander zijn of haar werk, het gaat erom wat jij belangrijk vindt. Het maken van dit overzicht geeft duidelijkheid en rust omdat het eenvoudiger wordt om keuzes te maken;
  3. 100% is niet reëel. Weet dat het niet realistisch is om op elk moment van jezelf te verlangen dat je elke rol voor 100% perfect doet;
  4. Vraag hulp op het moment dat blijkt dat je te vaak de rollen niet op een reële manier kunt vervullen;
  5. Top drie. Als er een moment van rollenstress ontstaat: Vraag jezelf af welke rollen er in jouw top drie staan. Handel je daar ook naar? Of is zijn zaken nu ineens minder belangrijk en geeft dat je rust.

Dus zorg voor balans in de verschillende rollen die jij vervult, dat helpt om rollenstress te voorkomen. Zo voel je je minder vaak overspoeld, opgejaagd en schuldig. Dat geeft meer rust waardoor je meer kunt genieten van de rollen die echt belangrijk voor je zijn.


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

 

--- Ik wil meer informatie ---


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

Meer informatie >

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here