Goede voornemens voor 2021

53

Er is weer een nieuw jaar begonnen en voor veel mensen is dat het startsein om het roer helemaal om te gooien, om anders te gaan leven. Gezonder, beter. Goede voornemens voor 2021 als stoppen met roken, een paar kilo afvallen en meer sporten komen ieder jaar terug. En vaak begin je ook vol goede moed en hou je dat een week of drie, vier of wellicht zelfs vijf weken vol. En dan komt de klad erin en blijkt het voornemen toch niet vol te houden. Hoe kan je dat nu anders doen? Hoe ga je je goede voornemens 2021 dit jaar wél volhouden?

Wat is echt belangrijk bij goede voornemens voor 2021?

Het is belangrijk jezelf de vraag te stellen wat nu écht belangrijk is voor jou. Wat wil je in je leven bereiken, wat wil je allemaal doen. Wat zou je diep in je hart willen op het gebied van liefde, familie, zelfzorg, ouderschap, vriendschap, sport, hobby’s, werk, ontspanning, creativiteit, reizen en kunst/cultuur. Geef deze waardegebieden eens een cijfer, waarbij 10 aangeeft dat die waarde het belangrijkst voor jou is en 1 het minst belangrijk. Als je op die manier kijkt waar jij belang aan hecht, ga dan vervolgens eens kijken aan welke waarde jij de meeste tijd besteedt. Ook weer door iedere waarde een cijfer te geven. Daar waar jij de meeste tijd aan besteedt geef je een 10 en daar waar je geen aandacht voor hebt een 1. Als je dat hebt gedaan, kijk dan eens of dit in balans is. Geef jij dat wat belangrijk voor je is ook genoeg tijd? Of krijgt juist de waarde waar je minder belang aan hecht meer van jouw tijd?

Voorbeeld voor goede voornemens voor 2021

Om je een voorbeeld te geven van hoe je dit in jouw leven kunt toepassen: je merkt dat je niet lekker in je vel zit, dat je vaak moe bent en lusteloos. Daardoor kom je eigenlijk de deur niet meer uit. Je doet natuurlijk wel de boodschappen en je rondje met de hond, maar vrienden bezoeken, feestjes en eens met je partner naar de film, daar komt het niet meer van. Niet dat je dat niet leuk vindt, maar je bent gewoon te moe en als het erop aan komt, blijf je toch maar liever thuis. Hierdoor ga je vermijden wat echt belangrijk voor je is. En dat is prettig, want je hoeft even niets. Alleen is het wel zo, dat je daardoor steeds meer verzandt in die lusteloosheid. Om daaruit te komen is het belangrijk te kijken naar wat belangrijk voor je is.

Vriendschappen, je eigen gezondheid en liefde bijvoorbeeld.

Vervolgens zie je dat je daar te weinig tijd aan besteedt, terwijl deze waarden wel belangrijk voor je zijn. Je gaat daarom bewust meer tijd aan deze waarde-gebieden besteden. Door tijd in te plannen voor sport, zodat je meer energie gaat krijgen. Door toch naar feestjes van vrienden te gaan, ook al voel je de neiging om af te bellen en op de bank te ploffen. Je gaat dat wat belangrijk voor je is niet meer vermijden. Die vermijding is in feite, net als alcohol en drugs, alleen prettig voor de korte termijn. Op de lange duur komt altijd de kater. In dit geval door op je sterfbed te verzuchten dat je je leven voorbij hebt laten gaan, zonder te doen wat je eigenlijk graag had willen doen.

En je zult merken, dat als je toch de moeite neemt om je op te tutten voor het feestje en je er bent, je het hartstikke naar je zin hebt. Je gezellig met je vrienden lol maakt en dat het je ook weer energie oplevert. Even door de zure appel heen en van die bank afkomen, geeft je op de lange termijn een beter gevoel. En dus, als je een voornemen maakt voor dit kersverse nieuwe jaar, kijk dan eens waarom je dat voornemen hebt. Wat wil je ermee bereiken? En wil je daarvoor moeite doen? Goede voornemens voor 2021 maken is niet zo maar iets je mag er echt wat voor gaan doen.

Ook als je liever de handdoek in de ring gooit? Besef waar je het voor doet, iedere keer als het even moeilijk wordt. Omdat het op de lange termijn veel meer voldoening geeft dan te kiezen voor het korte termijn geluk van opgeven.

Een mooi voornemen zou zijn om ervoor te zorgen dat je meer tijd gaat besteden aan de dingen die er voor jou echt toe doen. Tijd vrij te maken voor de écht belangrijke dingen. Je zult merken dat je daardoor meer rust gaat ervaren, dat je gaat voelen dat alles meer op zijn plek komt. En dat je een waardevoller leven krijgt. Op naar een waardevol 2021!

Kijk voor meer informatie over coaching op basis van ACT op: www.meetmecoaching.nl.


Advertentie

Echt herstel begint bij een gezonde basis

Wil jij goed herstellen van je burn-out? Met een gezonde basis kun je weer de hele wereld aan.

Coaching en bewegen in de natuur

Bij BoFit herstel je niet alleen met je hoofd, maar ook met je lijf. Door coaching en bewegen in de natuur. Zo zorg je ervoor dat alle facetten van jouw gezondheid meespelen in je herstel. Je herstelt dan op een duurzame manier, zodat je hier je de rest van je leven profijt van hebt.

Na een BoFit-traject:

  • Ontspan en geniet je meer en neem je voldoende tijd voor jezelf;
  • Geef je beter je grenzen aan;
  • Heb je meer regie over je eigen leven;
  • Herken je de stresssignalen van je lichaam op tijd;
  • Kijk je weer positief naar de toekomst;
  • En kun je weer klachtenvrij aan het werk

Herstel bij een betrouwbare organisatie met meer dan 20 jaar ervaring!

Vorig artikelHeb jij ook het gevoel continu aan te staan?
Volgend artikelStress door Social Media
Judith Willems werkt ruim 15 jaar als coach in haar praktijk Meet Me Coaching en is gespecialiseerd in burn-out klachten. Naast burn-out coacht Judith ook in persoonlijke ontwikkeling en loopbaanvragen. Ze coacht op basis van ACT en ziet ACT als een prachtige handleiding voor een bewust en waardevol leven. Haar coachtraject van 8 sessies wordt ondersteund met een werkboek en de ACT-Guide-app. Deze aanpak werkt zo positief, dat cliënten vanuit het hele land naar haar praktijk komen. Ook het bedrijfsleven schakelt Judith in voor o.a. werknemers met burn-out klachten en zo mag ze heel diverse organisaties tot haar klantenkring rekenen. Naast coaching wordt ze ingezet voor het geven van trainingen, waaronder ACT op de werkvloer. Meer informatie daarover vind je op Meet Me Coaching trainingen