Neem juist als je druk bent een pauze!

Als je druk bent, en zeker als de werkdruk hoog is, heb je snel de neiging om je pauze over te slaan. Hierdoor loopt de spanning en druk bij jou alleen maar meer op. Je wordt steeds minder efficiënt en krijgt dus ook minder werk gedaan. Het voelt alsof je geen tijd hebt voor een pauze, waardoor je misschien vaak je pauze doorwerkt.

Je hebt het gevoel dat je zoveel taken te doen hebt, dat je meer gedaan krijgt als je doorwerkt. “Een pauze nemen, die luxe heb ik niet hoor!”, denk je dan. Die tijd kan ik goed gebruiken om nog snel even wat klusjes te doen, of aan die klus te beginnen die al zo lang ligt te wachten.

Als je dit regelmatig doet, lopen de spanningen in je lichaam onbewust op. Je krijgt last van vermoeidheid, nekpijn, hoofdpijn. Je kunt je slechter concentreren en gaat dingen vergeten. Je krijgt steeds meer last van onrust in je hoofd, niet alleen op je werk. Maar je merkt dat je hier thuis ook last van hebt. Je gaat steeds vaker piekeren en je komt hierdoor lastig in slaap of je wordt vaak wakker tussendoor. En daar wordt je niet echt vrolijk van. Je realiseert je misschien niet dat dit de symptomen zijn van overspannenheid of een burn-out.

Als je continu door blijft razen, komt je lichaam en je hoofd niet tot rust. Het is een illusie dat de werkdruk daar minder van wordt. Want jouw systeem is er niet op gemaakt om continu druk te zijn. Als je in zo’n situatie zit lijkt alles zo belangrijk dat je je rust wel uitstelt, maar vaak neem je je rust dan niet op een ander moment, waardoor je blijft doorhollen. Het wordt hierdoor steeds lastiger om echt tot rust te komen. Hierdoor komt er minder uit je handen, omdat je steeds minder efficiënt wordt. En dus ga je nog beter je best doen, waardoor je nog meer druk op jezelf legt en je in een negatieve spiraal terecht komt.

Neem juist als je werkdruk hoog is een pauze, dat verhoogt je productiviteit! Je hebt juist een pauze nodig op het moment dat je denkt dat je er geen tijd voor hebt. Pauzes zijn niet voor niets in de CAO vastgelegd. Onderzoek heeft aangetoond dat het nemen van pauzes de productiviteit en de creativiteit verhoogt. Vind je het lastig om uitvoeren omdat je zo op gaat in je werk? Zet dan een alarm of maak met collega’s een afspraak voor in de pauze zodat je niet in de verleiding komt om door te werken.

Zorg voor een realistische planning. Als je vaak je werk niet af krijgt kan dat liggen aan een hoge werkdruk of je hebt geen realistische planning gemaakt. Onderzoek of je de juiste prioriteiten het gesteld voor de tijd die je te besteden hebt. Indien nodig stel je prioriteiten en planning bij. Het werkt alleen maar frustrerend als je jezelf doelen stelt die je toch niet kunt behalen en je je prioriteiten niet goed op een rijtje hebt.

Wel of geen takenlijst? Probeer eens of het prettig werkt om je taken op te schrijven. Op die manier hoef je niet alles te onthouden. En weet je zeker dat je toch niets vergeet en dat geeft rust. Misschien ben je iemand die juist onrustig wordt van een lijstje. Begin dan met dat wat de meeste prioriteit heeft en bekijk na die taak opnieuw wat dan het belangrijkste is, de rest volgt dan vanzelf.

9 tips bij een (te) hoge werkdruk

  1. Zorg dat je een realistische planning hebt;
  2. Zorg dat je goede prioriteiten stelt;
  3. Kies juist wel of juist niet voor een takenlijst;
  4. Neem juist als je druk bent een pauze;
  5. Maak met collega’s een afspraak in de pauze;
  6. Of ga alleen als het mogelijk is even de natuur in. Haal een paar keer diep adem en kijk om je heen alsof je alles voor het eerst ziet;
  7. Ga alleen of met collega’s wandelen, beweging helpt je om je hoofd weer leeg te maken;
  8. Luister naar je favoriete muziek;
  9. Bespreek de werkdruk met je leidinggevende.

Kortom is je werkdruk te hoog? Neem een pauze! Het helpt je om tot rust te komen. Daardoor kun je de dingen weer in een ander perspectief zien, ben je productiever, vrolijker. Je krijgt niet zo snel last van lichamelijke pijnen en je slaapt beter. Op deze manier zorg je goed voor jouw gezondheid. En zorg je ervoor dat je niet overspannen raakt of in een burn-out komt.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelBoekrecensie: De magie van het nietsdoen
Volgend artikelBeheers je stress in 5 stappen
Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. N-balans.