Helpt valeriaan tegen stress en angst?

150

Valeriaan staat al jaren bekend als een geneesmiddel tegen slapeloosheid, angst en vermoeidheid. Het is razend populair in Europa en dat allemaal sinds de 17e eeuw. Volgens experts zou het zelfs een middel zijn tegen de behandeling van maagkrampen. In dit blogartikel vind je meer uitleg over valeriaan en de bijwerkingen hiervan. Zodat je precies weet of het helpt tegen stress en- of werkt tegen de nare gevoelens van angst.

Wat is Valeriaan?

Valeriaan kun je zien als een meerjarig gewas dat wel 1 meter hoog kan worden. Naast het feit dat deze plant voor tuinen is, staat hij ook graag op het vochtige land. Valeriaan kenmerkt zichzelf door paraplu achtige koppen op een holle stengel. Ieder blad heeft een donkergroene kleur en een behaarde onderkant. Uit de extracten van valeriaan kunnen er kalmeringsmiddelen gemaakt worden zoals Valdispert.

Wat zegt de wetenschap?

De wortel in valeriaan bevat een aantal belangrijke antioxidanten zoals hesperidine en linarine. Deze stoffen bieden een kalmerend effect en verbeteren de kwaliteit van je slaap. In valeriaan zitten verbindingen die de activiteit in de amygdala kunnen remmen. Dit is het deel van je brein dat angst en stress verwerkt. Zo kun je dus sneller afrekenen met sterke reacties en heftige emoties.

Ook toonde een onderzoek bij volwassenen aan dat een combinatie van valeriaan en citroenmelisse de symptomen van angst kan verminderen. Deze groep heeft daarvoor een mentale test ondergaan en is continue vergeleken met de controlegroep. Dankzij deze controle groep is het uiteindelijk een valide onderzoek geworden.

De uitkomst wijst er dus op dat valeriaan ervoor zorgt dat je sneller in slaap valt en de slaapkwaliteit kan verbeteren. De relevante valeriaan soorten zijn geanalyseerd en hebben aangetoond dat valeriaan een krachtig en zeer effectief geneesmiddel is. Toch bestaan er enkele gevaren wanneer je kiest voor valeriaan.

Bijwerkingen van Valeriaan

Mocht je willen weten of valeriaan veilig is, dan kun je het beste kijken naar de bijwerkingen. Er bestaan namelijk aardig wat bijwerkingen zoals pijn aan je hoofd, een duizelig gevoel, problemen in je maag of slaapproblemen. Daarnaast is het onverstandig voor vrouwen die in verwachting zijn of van plan zijn om in de toekomst borstvoeding te geven.

Zoals bekend, gebruikt de mensheid kruiden om het lichaam te beschermen en te behandelen tegen nare ziekten van buitenaf. Toch bestaan er kruiden die bijwerkingen kunnen veroorzaken en je lichaam aantasten met alle gevolgen van dien. Gebruik valeriaan bijvoorbeeld nooit met andere geneesmiddelen, kruiden of supplementen.

Over het algemeen staat valeriaan bekend als een veilig product. In de meeste onderzoeksrapporten vind je dan ook geen ernstige schade aan bijvoorbeeld de vruchtbaarheid of de ontwikkeling van een kind. Toch is er meer onderzoek nodig om alles glashelder in kaart te brengen. Het kan voorkomen dat mensen een reactie krijgen nadat zij valeriaan hebben ingenomen. Dit heeft meestal als gevolg dat er een gevoel van onrust ontstaat in plaats van ontspannen en moe.

Is Valeriaan verslavend?

In de meeste gevallen zien we dat valeriaan niet verslavend is. Bovendien krijgen mensen geen symptomen van afhankelijkheid en ontwenning. Daar komt bij dat het af te raden is om valeriaan voor een lange periode te gebruiken. Wanneer dit echter wel het geval is, is het beter om de dosis geleidelijk af te bouwen zonder dat je in een avond volledig stopt.

Conclusie

Valeriaan valt onder de categorie kruid dat de slaap kan verbeteren, een rustgevende werking kan hebben en de angst kan verminderen. Het helpt dus tegen lichte stress en vormen van angst. Daarnaast is het veilig om te gebruiken zolang je de aanbevolen dosering aanhoudt. Bij continue stress aan je hoofd en onvermijdelijke angstgevoelens kun je het beste een arts inschakelen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelHoe weet je of je stressklachten ernstig zijn?
Volgend artikelGiftige relaties veroorzaken veel stress
De redactie van Stressplein bestaat uit een groot aantal specialisten uit het werkveld. Hieronder vallen stresscoaches, mindfulness coaches, maar ook ervaringsdeskundigen.