Iemand agressief? Zo beperk jij jouw stress!

Soms gedragen mensen zich agressief, op straat,op het werk, of in de thuissituatie. Agressief of boos gedrag heeft een functie, mensen worden agressief of boos om zichzelf te beschermen of om hun emoties en frustraties  te uiten. Maar dit kan een vorm aannemen die voor stress zorgt bij jou en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Stel je partner komt boos thuis van zijn werk. Op het werk is een situatie ontstaan waar jouw partner gefrustreerd over is. Jij zegt vrolijk en niets vermoedend je partner goedendag omdat je niet op de hoogte bent. Je krijgt een snauw en een rotopmerkingen terug over dingen die hem in huis irriteren. Jouw partner is zich er misschien niet bewust van dat zijn frustraties op het werk zijn ontstaan, en denkt dat de frustraties thuis zijn begonnen. Hierdoor gedraagt hij zich agressief of boos tegen jou. Als dit vaak gebeurt en op een heftige manier dan kan dit veel stress veroorzaken bij jou.

Het is lastig voor jou om uit de frustraties te blijven die jouw partner ervaart omdat jouw partner die frustraties onbewust op jou richt. Dit kan maken dat je steeds vaker gespannen raakt bij de gedachte dat je partner thuis komt zoals in het voorbeeld wat ik hierboven beschrijf. Of in het geval van een andere persoon als je weer in contact dreigt te komen met de agressie van die bepaalde persoon. Dit is voor jou natuurlijk geen gezonde situatie. Je gaat steeds meer stress ervaren en afhankelijk van de heftigheid kun je ook bang worden. Helemaal als mensen hun agressie, frustratie of boosheid ook fysiek uiten. Dan heb je naast een stressvolle situatie ook nog een onveilige situatie.

Het is lastig om zelf niet gestrest te raken als je te maken krijgt met een agressief of boos persoon. De stress is namelijk eenvolkomen natuurlijke en logische reactie. De stress zorgt er echter wel voor dat alle spieren in jouw lichaam klaar staan om te vechten of te vluchten. Daar is stress ook voor bedoeld! Maar als je te lang wordt blootgesteld aan agressief of boos gedrag, is dit voor jouw lichaam te uitputtend. Jouw lichaam is er niet op gebouwd om 24 uur per dag op en top alert te zijn en klaar te staan om te vechten en te vluchten. Ik overdrijf misschien een beetje om iets duidelijk te maken, maar helaas is het voor sommige mensen wel degelijk zo ernstig.

In welke mate heb jij te maken met agressie? Komt het maandelijks, wekelijks, dagelijks of meerdere keren per dag voor? Ik heb het nu vooral over situaties die voor jou onveilig of onprettig voelen en die jou stress bezorgen. Want iedereen wordt wel eens boos.

Het is belangrijk dat jij weet dat de agressie of boosheid vaak niets met jou te maken heeft. Sommige mensenkunnen je het gevoel geven dat jij iets fout hebt gedaan, waardoor de ander boos is geworden. Echter iedereen is altijd zelf verantwoordelijk voor zijn eigen agressie.

Als een bepaalde situatie al lang bestaat, kun je die als “normaal” gaan beschouwen. Als je een bepaalde periode een turflijst maakt, bijvoorbeeld een maand, hoe vaak en in welke mate je met agressie te maken hebt, krijg je een goed beeld. Belangrijk is dat je turft hoe het voor jou voelt, en niet hoe iemand anders het zou ervaren, of wat iemand anders er over zegt. Het is bewezen dat alles wat je bijhoudt je inzichten geeft en een betere indruk van de werkelijkheid dan alleen jouw eigen geheugen. Op deze manier krijg je een goed beeld van de situatie.

5 tips om stress te reduceren bij agressie

  • Maak een turflijst, om vast te stellen hoe vaak je te maken hebt met agressie.
  • Bespreek de agressie. Als het mogelijk is, bespreek dan met die persoon hoe jij het ervaart. Op deze manier help jij jezelf om uit deze stressvolle situatie te komen.
  • Kijk hoe je de ander kunt helpen. Misschien kun je de ander helpen zijn frustraties op te lossen, of de ander adviseren contact op te nemen met iemand die hem of haar verder kan helpen.
  • Weet dat de agressie van een ander vaak niets met jou te maken heeft.
  • Bespreek het met een ander. Als je het niet met de ander durft te bespreken of als het jouw situatie nog onveiliger zou maken, zoek dan hulp bij iemand die jij vertrouwt en die jou verder kan helpen.

Kortom heb je stress doordat je te maken hebt met agressie? Hou bij hoe vaak dit gebeurt, bespreek dit indien mogelijk met de ander. Realiseer je dat de agressie van de ander vaak niets met jou heeft te maken heeft. Lukt een gesprek niet of is het te onveilig? Zoek dan hulp en bespreek het met iemand anders die jij vertrouwt en je verder kan helpen. Zodat jij weer zonder stress en angst en op een veilige manier verder kan met jouw leven.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelTinnitus; “Een verschrikkelijke herrie die alles overheerst”
Volgend artikelHoe stap je uit de vicieuze cirkel van stress en emoties?
Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. N-balans.