Iedereen weet inmiddels dat teveel stress schadelijk is voor de gezondheid. Ook weet je inmiddels dat stress oorspronkelijk is bedoeld voor echte gevaarlijke situatie. Als voorbeeld noemt men altijd de beer die we in de oertijd tegenkwamen en waar we voor moesten vluchten. Waarom is dit zo ongezond voor je?

Het gevaarlijke van stress is dat het je lichaam in een ‘korte termijnmodus’ zet. Alles is erop gericht op op dat moment te overleven. Daarbij is de lange termijn even helemaal niet belangrijk. Wanneer stress chronisch wordt, is je lichaam dus alleen nog maar met de korte termijn en met overleven bezig.

Wat gaat er mis in de korte termijnmodus?

1. Energie

Het lichaam gaat alle energie dit het kan vinden inzetten. Alle suikers worden in de spieren gepompt en de hartslag gaat omhoog. Je lichaam gaat op 120% van zijn kunnen werken. Het duidelijke gevolg hiervan is uitputting. Doordat je lichaam in één keer alle suiker gaat inzetten ontstaat er ook een insulinepiek. Dit heeft heel veel nadelige gevolgen. Eén daarvan is een verhoogt risico op diabetes.

2. Ontlasting

Het hele spijsverteringsproces wordt on-hold gezet. Hierdoor kan obstipatie ontstaan en neemt het lichaam minder essentiële voedingsstoffen op in de darmen. Wanneer je poept is het dunner en onverwerkt. De gevolgen zijn dat je minder voedingstoffen opneemt en dat je gewicht kan toenemen.

3. Immuunsysteem

Het imuumsysteem is iets voor de lange termijn. Wanneer we stress hebben gaat alles zoals gezegd om de korte termijn. Het onderhoud van het imuumsysteem komt op een laag pitje te staan en daardoor  verslechterd dit in zeer sterke mate. Hierdoor wordt je vatbaarder voor virussen en ziektes.

4. Hersenen

Wanneer je in een gevaarlijke situatie zit is het van levensbelang dat je brein alert is. Het brein moet waakzaam zijn en zo snel mogelijk reageren op gevaarlijke situaties. De focus komt dus volledig te liggen op het erkennen van gevaar. Het gevolg op lange termijn is, is dat je vooral nog bezig bent met angst en negatieve zaken. Hoe vaak schrik jij je rot van een plotseling geluid?

Alles voor de korte termijn!

Wanneer je bovenstaande punten bekijkt is het eigenlijk heel eenvoudig te begrijpen. Hier hoef je geen wetenschapper voor te zijn. Je lichaam en geest ziet bij stress direct gevaar. Hierdoor worden alle processen in het lichaam van de middenlange termijn uitgeschakeld. We schakelijk over op een directe overlevingsmodus met alle gevolgen van dien!


Advertentie

Echt herstel begint bij een gezonde basis

Wil jij goed herstellen van je burn-out? Met een gezonde basis kun je weer de hele wereld aan.

Coaching en bewegen in de natuur

Bij BoFit herstel je niet alleen met je hoofd, maar ook met je lijf. Door coaching en bewegen in de natuur. Zo zorg je ervoor dat alle facetten van jouw gezondheid meespelen in je herstel. Je herstelt dan op een duurzame manier, zodat je hier je de rest van je leven profijt van hebt.

Na een BoFit-traject:

  • Ontspan en geniet je meer en neem je voldoende tijd voor jezelf;
  • Geef je beter je grenzen aan;
  • Heb je meer regie over je eigen leven;
  • Herken je de stresssignalen van je lichaam op tijd;
  • Kijk je weer positief naar de toekomst;
  • En kun je weer klachtenvrij aan het werk

Herstel bij een betrouwbare organisatie met meer dan 20 jaar ervaring!

Vorig artikelHoge bloeddruk: oorzaken en behandeling
Volgend artikelBeoefen compassie en je hebt meer rust
Ronald Nico (1985) is ervaringsdeskundige. Hij kreeg een burnout toen hij 27 jaar was. Ronald heeft door zijn eigen burn-out te analyseren veel kennis opgedaan. Hij baseert zijn artikelen op wetenschappelijk onderzoek. Hij is van nature (met respect) skeptisch als het gaat om alternatieve behandelingen. Hij heeft tientallen boeken over burn-out, stress en de combinatie met gezond leven gelezen. Ronald heeft ook diverse artikelen geschreven voor andere media en verscheen in dagblad de Metro. Ronald is de initiatiefnemer van Stressplein.