Hier zit het ‘uit’-knopje in je hoofd!

1179

Er gebeurt soms zoveel op een dag. Daardoor kan het erg onrustig worden in je hoofd. In deze drukke tijden wordt er veel van je gevraagd. En voordat je het doorhebt, heb je er weer een taak of activiteit bij. We gaan mee in de waan van de dag. Het voelt dan misschien alsof je daar zelf weinig in te kiezen hebt.

Op het werk komt er een leuke extra taak bij, je kinderen vragen extra aandacht van jou, en je vriendin gaat door een scheiding. Jij wilt iedereen helpen, en zo hol je jezelf achterna. Je voelt je onbewust verantwoordelijk voor het wel en wee van de mensen uit jouw omgeving. Je staat er niet bij stil, want je denkt: “Dat doe ik wel even”. Maar hierdoor gaan jouw eigen plannen en wensen de koelkast in, want daar heb je geen tijd meer voor.

Laat je je teveel leiden door de jachtige maatschappij? Dan gaat dat ten koste van jouw rust en jouw plezier. Je kunt dan veel last hebben van onrust in je hoofd en hierdoor ook moeite hebben om in slaap te vallen. Je komt zelf niet toe aan de dingen die jij leuk vindt om te doen. En je blijft piekeren over dingen die je nog had willen doen.

Teveel ballen tegelijk in de lucht houden geeft onrust. Het wordt druk in je hoofd. Je wilt aan alle verwachtingen van anderen voldoen, zonder daar een selectie in aan te brengen. Hierdoor gaat er continu van alles door je hoofd. Al die gedachtes, het is nooit eens lekker rustig. Dit heeft nog een nadeel: je gaat gemakkelijk dingen vergeten.

Je kunt het ‘uit’-knopje vinden door jezelf te focussen op het hier en nu. Ga met je aandacht regelmatig even naar het hier en nu. Laat je focus op de dingen die jij wilt doen of die anderen van je verwachten even gaan. Dat geeft dan rust en zet jouw gedachtes stil.

Veel mensen leggen zich neer bij de drukte in hun hoofd, omdat ze denken dat het toch niet te veranderen is. Ze denken dat chronische stress normaal is. Dat is het niet! Je kunt situaties vaak niet veranderen, maar wel hoe je ermee omgaat. En chronische stress is niet normaal. Het is ziekmakend, omdat ons lichaam niet gemaakt is om continu onder stress te staan.

Denk jij dat jegeen tijd hebtom iets aan stress te doen? Dan is het juist hard nodig! Neem de rust die je nodig hebt. Je ervaart dan dat je veel efficiënter bent. De tijd die je besteedt aan het tot rust komen, is het dus dubbel en dwars waard.

Achtstappen die zorgen dat je het ‘uit’-knopje in je hoofd vindt:

  1. Neem regelmatig korte pauzemomenten. Bepaal een plek waar, en een tijdstip waarop dit mogelijk is. Ga daar staan of zitten, net wat jij prettig vindt;
  2. Kijk om je heen alsof je alles voor het eerst ziet. Zo focus je jouw gedachten op het hier en nu;
  3. Ervaar of je een emotie voelt. Ben je blij, bang, verdrietig of boos, of een variant daarop?;
  4. Hoe voelt jouw lichaam? Is er ergens spanning of pijn? Voelt het warm of koud?;
  5. Hoor je geluiden? Dichtbij of verder weg?;
  6. Hoe voelt jouw kleding op je lichaam? We zijn het zo gewend, dat we er vaak niet bij stilstaan hoe dit voelt;
  7. Wat ruik je? Door je aandacht op het ruiken te richten, kun je iets waarnemen wat je daarvoor niet rook;
  8. Neem alleen maar waar. Je hoeft niets te veranderen!

Ik had eens een klant, die vaak in de stress raakte omdat ze graag wilde voldoen aan de verwachtingen van anderen. Ze had dan het gevoel meegezogen te worden. Dat zorgde voor veel gedachtes zoals: doe ik het zo wel goed?, en: wat zullen ze wel niet van me denken?, etc. Door regelmatig bovenstaande stappen te volgen, kwam ze steeds meer tot rust. Ze was minder bezig met wat anderen van haar dachten en meer met wat ze zelf wilde. En dat bracht haar veel rust in haar hoofd.

Wil jij ook graag af van de drukte in je hoofd door alle gedachtes en stress? Zet je hoofd even ‘uit’. Neem regelmatig een moment op de dag, om waar te nemen wat er op dat moment is. Zo kom je in het hier en nu. Je hebt dan weer rust in je hoofd, houdt meer energie over en komt makkelijker in slaap.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelMoeilijke projecten te leiden? 3 tips om stress te voorkomen
Volgend artikelDagboek van Amélie
Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. N-balans.