In drie stappen stressvrij werken aan je dromen

Het is weer januari. De maand waarin heel veel mensen na de rust en bezinning van de feestdagen, starten met goede voornemens. Twee maanden later loopt de sportschool alweer leeg. Wat is dat toch met die goede voornemens en het stellen van doelen?

Zelf heb ik aardig wat weerstand opgebouwd tegen het ‘verplicht’ stellen van doelen, want zo voelt het vaak. Toen ik net begon als ondernemer werd mij tijdens een opleiding geleerd dat ik financiële doelen moest stellen. Op een invulblad kon ik een bedrag invullen wat ik graag zou verdienen. Delen door 12 en je wist wat je elke maand binnen te halen had. Tot mijn teleurstelling constateerde ik een jaar later dat ik dat doel niet gehaald was. Té ambitieus geweest misschien? Het voelde in elk geval als een mislukking, het gaf veel stress en was ook nog eens demotiverend. En dat terwijl ik zoveel andere dingen wél voor elkaar heb gekregen alleen daar had ik geen oog voor.

Doelen stellen is wel belangrijk.

Veel mensen hebben last van chronisch tijdgebrek. Wat vaak het probleem is, is niet het gebrek aan tijd maar aan focus. Ze hebben die dag, maand of jaar geen doel voor ogen. Iedereen heeft dezelfde tijd in een dag. Het gaat om keuzes maken, prioriteiten stellen. Dat gaat makkelijker wanneer je weet waar je heen wilt en wat je focus is. Er zijn zoveel afleidingen onderweg. Helpen die je naar jouw doel of juist niet? Daarom is het stellen van doelen wel belangrijk. Doe je dat niet, dan ben je als een stuurloos schip. Je weet niet waar je op koerst en elke golf die voorbij komt neemt je mee. Het stellen van doelen geeft je richting, als een stip aan de horizon. Hoe weet je anders of je effectief bezig bent?

“If you don’t know where you’re going, any road will take you there.” Lewis Carroll

Alleen, waarom lukt het mij niet om sommige doelen te halen en andere, schijnbaar onmogelijke doelen gaan moeiteloos? Volgens mij komt dit door ‘hoe’ deze doelen zijn ontstaan.

Wat ik in de afgelopen jaren gemerkt heb is dat, om zaken succesvol voor elkaar te krijgen, het belangrijk is dat er verbinding is tussen je hoofd en je hart. Je kunt met je hoofd iets bedenken, een bedrag aan omzet of iets wat je zou ‘moeten’ doen (boek schrijven, promotie maken, naar de sportschool, etc) . Als er geen gevoel, energie of verlangen achter zit,  dan werkt het niet. Of,  je doet alles puur op wilskracht waardoor je op een gegeven moment al je energie kwijt bent en opgebrand raakt.

Een droom, een wens of een verlangen stuwt je voort.  Het komt van binnenuit, het motiveert, maakt je blij en enthousiast. Dit maakt dat je in beweging komt en blijft om het plaatje wat je voor ogen hebt te realiseren. Wel op jouw manier, die bij jou past, zonder stress. Een omzetcijfer alléén heeft dat effect niet op mij en hoort ook als onderbouwing een gevoel, een droom of ideaal bij.

Hoe zorg je ervoor dat je dromen en doelen ook daadwerkelijk gerealiseerd worden?

De eerste stap is om voordat je gaat plannen en stappen zetten, een droomfase in te bouwen. Waarin je je wensen, dromen en verlangens kunt onderzoeken en voelen. Hier heb je stilte en rust voor nodig. Wat zijn zaken die je zijn gaan vervelen en wil je minder gaan doen? Wat zijn zaken waar je blij van wordt en wil je meer gaan doen? Wat wil je bereiken of doen met je werk of met je leven? Hoe wil je je voelen? Hoe zou je willen werken? De wintermaanden lenen zich hier uitstekend voor om bijvoorbeeld een jaarplan te maken. In het klein kun je dit ook elke ochtend doen voordat je begint met werken.

De tweede (en hele belangrijke) stap is om daarna alles vast te leggen door bijvoorbeeld het op te schrijven of een visionboard te maken. Vervolgens kun je het in gaan plannen en concreet maken door er een datum aan te hangen en in je agenda te zetten. Want met dromen alleen gebeurt er niets, er zijn acties nodig om je droom werkelijkheid te laten worden.

De derde stap is de voortgang bewaken en regelmatig de voortgang checken. Hier gaat het vaak mis. Op een blog van een Australische business coach las ik dat slechts 1% van de mensen die hun doelen opschrijven ze ook daadwerkelijk met regelmaat checken en de acties bijstellen. Dit is wel wat hen succesvol maakt.

Er zijn natuurlijk talrijke hulpmiddelen om doelen te stellen, deze te bewaken en om efficiënt en productief te werken. Belangrijk is om de manier te vinden die bij jouw past, anders werkt het niet.

Om het voor mijzelf makkelijker en leuker te maken om met doelen aan de slag te gaan en ze te bewaken, gebruik ik visuele werkbladen en planners. Deze gebruik ik aan het begin van het jaar, van de maand en van de dag. Het helpt mij om focus te houden en tegelijk ontspannen en gestructureerd te blijven werken in de waan van de dag.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelVoorstelling van zaken
Volgend artikelFlow in je werk
Marta van Sitteren begeleidt ondernemers en professionals die last hebben van stress en chronisch tijdgebrek middels trainingen, workshops en individuele coaching. Vraag op haar site haar gratis e-book aan met 5 strategieën voor meer rust in je hoofd.