Doe alleen waar je zin in hebt!

473

Het is vakantietijd, maar als het aan het weer ligt is de zomer allang voorbij. Gelukkig is voor de thuisblijver genoeg te doen, het land staat bol van activiteit. Maar ook als je de komkommertijd doorwerkt, is tijd te over om vrije dagen op een leuke manier in te vullen, hoewel overwerk op de loer ligt. Zowel voor de vakantieganger als de doorwerker is het belangrijk om de hard bevochten vrije tijd goed te besteden.

Re-creëren

Een belangrijk verschil tussen vrije tijd en werk zit hem in structuur. De tijd die het individu voor zichzelf heeft is veelal ongestructureerd. Het vereist inspanning om die zo in te richten dat ervan kan worden genoten, als een mogelijkheid tot re-creëren. Maar in plaats daarvan neemt hij een passieve houding aan en laat zich liever vermaken. Hij verbruikt als het ware geestelijke energie zonder daarvoor substantiële kracht terug te krijgen. Sterker, het put hem op de lange duur uit.

Als vrije tijd alleen wordt gebruikt om uit te rusten en niet om actief van te genieten, levert dat negatieve stress op. Die apathische houding is niet zozeer het gevolg van geestelijke of lichamelijke uitputting, maar eerder het gevolg van de relatie van de moderne mens tot de invulling van zijn leven. Om optimaal te kunnen genieten van wat hij doet, moet mentale energie worden gemobiliseerd, een gevoel van ontspannenheid, van rust en kalmte, die ondanks afleidende factoren gericht moet blijven op persoonlijke doelstellingen.

Uitrusten en genieten

Als de mens op vakantie gaat, gebeurt vaak ook iets anders. Niet alleen brengen we ons lichaam in de war door niet de tijd te nemen onszelf aan te passen aan de temperatuur, het tijdsverschil of het vreemde voedsel. Veel ZZP’ers, maar ook mensen in loondienst, lukt het niet het werk los te laten. Dat betekent dat ze niet uitrusten en niet genieten, opgezadeld met het gevoel dat ze nuttig bezig moeten zijn. Met de laptop onder de arm rennen en vliegen ze van hot naar her, van kerk naar tempel, van berg naar dal, het strand op de zee in en weer terug, zetten vakantiekiekjes op facebook, een bord Grieks of Thais, twitteren dat het een lieve lust is en mailen zich suf. En als het vakantieverkeer niet wordt opgehouden door een vulkaan of boze boeren, komen ze afgepeigerd weer thuis.

Adem jezelf naar ontspanning

De vakantieganger zou zich bewust moeten zijn waar hij me bezig is en is geweest. Hij doet er verstandig aan tijd te nemen te reflecteren op het afgelopen jaar, om zichzelf te feliciteren met wat hij bereikt heeft en te benadrukken dat deze vakantie dik verdiend is. Het kan ook geen kwaad om alvast nieuwe doelen te stellen, maar bedenk dat die alleen bereikbaar zijn als je uitgerust en ontspannen bent. Een tip tot slot: Lees boeken waar je niet aan toe bent gekomen, geniet van elkaar, van de zon, het gebergte, het vlakke land, de zee, de mensen, de wolkenluchten. Neem alles wat je omringt in je op, eet goed, adem jezelf naar ontspanning, overdag en in slaap. En doe vooral alleen waar je zin in hebt!


Advertentie

Echt herstel begint bij een gezonde basis

Wil jij goed herstellen van je burn-out? Met een gezonde basis kun je weer de hele wereld aan.

Coaching en bewegen in de natuur

Bij BoFit herstel je niet alleen met je hoofd, maar ook met je lijf. Door coaching en bewegen in de natuur. Zo zorg je ervoor dat alle facetten van jouw gezondheid meespelen in je herstel. Je herstelt dan op een duurzame manier, zodat je hier je de rest van je leven profijt van hebt.

Na een BoFit-traject:

  • Ontspan en geniet je meer en neem je voldoende tijd voor jezelf;
  • Geef je beter je grenzen aan;
  • Heb je meer regie over je eigen leven;
  • Herken je de stresssignalen van je lichaam op tijd;
  • Kijk je weer positief naar de toekomst;
  • En kun je weer klachtenvrij aan het werk

Herstel bij een betrouwbare organisatie met meer dan 20 jaar ervaring!


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

Meer informatie >

Vorig artikelPsychisch verzuim op hoogtepunt?
Volgend artikelZo herstel jij van stress!
Eddie van Sliedregt (1963) studeerde agogiek, management en integratieve coaching & counseling. Daarnaast behaalde hij certificaten in gezondheidspsychologie en Nederlands Recht. Hij is freelance docent stressmanagement,. In 2014 verscheen Succes met je stress, voorkom een burn-out.