Gek op stress

242

We zijn allemaal gek op stress! We hebben dat alleen niet in de gaten. Maar heb je je wel eens afgevraagd waar die indrukwekkende hoeveelheid energie ineens vandaan komt als je bijvoorbeeld dat sprintje naar de trein moet trekken of hard moet fietsen om nog op tijd op je werk te komen? Of waarom je soms ineens zo heel erg gefocused kunt zijn tijdens een belangrijke taak?

Of kan overwerken terwijl je moe bent, je to-do lijstje zo razendsnel af kon werken en zelfs kon opstaan vanochtend? Dat kan allemaal dankzij stress. Je beweegt en denkt er sneller door en het maakt je scherper. Stress geeft je namelijk energie en focus. En daar zijn we grootverbruiker van. Dank u stress!

Stress is niet het probleem maar het gebrek aan voldoende herstel

Stress wordt pas vervelend als we tussendoor niet voldoende opladen en herstellen. Als we er dus te lang achter elkaar gebruik van maken zonder tussendoor even bij te tanken. Dan wordt stress chronisch (en ongezond). Met als gevolg dat stress zich tegen je keert en er van alles begint te haperen in je lijf.

Klachtenlijst

Nemen we die klachten serieus? Welnee, want we moeten dóór…

En dat kan ook. Want de afdeling stress zet gewoon nog even een tandje bij om het allemaal nog vol te kunnen houden. We zien daardoor echter niet goed dat we achter de schermen hele grote hersteltekorten aan het oplopen zijn. Die schade aanrichten als we ze niet snel aanvullen. Maar die extra stress geeft ons vaak zo’n goed gevoel dat we juist nog even verder hollen in plaats van stoppen. We zijn als kikkers in de snelkookpan die niet in de gaten hebben dat ze langzaam gekookt worden. Pas als we echt niet meer kunnen en er allerlei hardware problemen beginnen op te treden stoppen we met hollen.

Niet herstellen is voor sukkels

Het is dus ontzettend belangrijk dat je heel goed zorg leert dragen voor je eigen oplaadmomenten. En daar begint het gedonder. Want herstellen vinden we psychologisch gezien oer- en oersaai. We hollen liever door. Ook al zijn we moe. Want moe zijn is voor watjes. En geeft vooral aan dat we een motivatieprobleem hebben. We hebben nooit geleerd dat moe zijn ook een fysiologisch tekort aangeeft, die je serieus te nemen hebt als je vitaal wilt blijven.

Wie hard werkt, moet hard uitrusten!

Veel BOM’men (Bewuste Herstel Momenten) in de agenda, goed slapen, niksen, lummelen, vertragen en zo veel mogelijk opsaaien. Na hard werken ontspannen is geen luxe maar een absolute MUST!

3 gouden tips om gek op stress te blijven

  1. Herstel
  2. Herstel
  3. Herstel
----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelCortisol meten: doe thuis een speekseltest en luister naar je lichaam
Volgend artikelStilte retraites om écht tot rust te komen
Suzan helpt organisaties om beter te worden in stress. Ze wordt gezien als een van de meest toonaangevende stressexperts. Ze schreef het succesvolle boek ‘Hollend voor je stress uit’ en is mede auteur van ‘Gek op Stress maar niet altijd’. Ze introduceerde de week vóór de stress en het allereerste STRESSTIVAL van Nederland.