In de media was er onlangs veel aandacht voor: burn-out komt steeds vaker voor. Eén op de zeven medewerkers kampt met burn-out achtige klachten. Eén op de zeven!! Kijk eens om je heen bij jou op de werkplek; met hoeveel zijn jullie? De media besteedde vooral aandacht aan wat het een werkgever kost, zo’n (soms langdurig) zieke medewerker. Om die reden rees de vraag “hoe komen we van die epidemie af?”.
En ja dat is een terechte vraag want de financiële consequenties voor een werkgever zijn groot. Maar burn-out zijn is vooral heel onprettig voor degene die er mee te maken heeft of krijgt. We kunnen ook de vraag stellen: hoe voorkomen we dat mensen hiermee te maken krijgen? En als sub-vraag: hoe kunnen we – werkgevers en werknemers – gezamenlijk onze verantwoordelijkheid nemen om burn-out te voorkomen?
Ben jij je als werkgever of collega bewust van de signalen die een werknemer/collega afgeeft in de periode voordat hij/zij burn-out raakt? En doe jij iets met die signalen? Maak jij teveel stress, werkdruk, vitaliteit of work-life-balance bespreekbaar in jouw werkomgeving? En hoe open ben jij over jouw eigen stress en werkdruk?
Er zijn namelijk een aantal signalen waar te nemen bij jouw werknemer of collega voordat hij/zij ziek wordt.
- Werken, werken, werken
Werk mee naar huis nemen, regelmatig overwerken, lunchpauzes overslaan of in het weekeinde met werk bezig zijn. Medewerkers/collega’s die overbelast raken komen maar moeilijk los van hun werk en voelen zich (te) verantwoordelijk. Als ze hierover praten hoor je ze regelmatig het woord “moeten” gebruiken in plaats van “willen”.
- De eerste klachten negeren
Slecht slapen, vage lichamelijke klachten, niet fit voelen en zelfs een veranderd eetpatroon (heel veel of juist heel weinig) zijn signalen die vaak worden afgedaan met “het gaat wel weer over”. Maar zijn als ze langer aanwezig zijn wel degelijk een patroon. Ook zie je vaak dat men moeite heeft om zich te focussen, minder goed kan onthouden en daardoor lijstjes maakt of dat het zelfvertrouwen afneemt.
- Van vrolijke collega naar negatieve houding
Een (over) kritische houding, cynisme, ontevredenheid of negatief praten over het werk, de collega’s of de werkgever. Maar ook onttrekken aan het team, door niet meer mee te doen met koffie-momenten, of teamuitjes.
Hoe kun je helpen?
Herken je de signalen bij jouw medewerker of collega dan kun je gelukkig wel wat doen voordat hij/zij echt uitvalt door burn-out klachten.
- Maak het bespreekbaar (zonder oordeel en vanuit wat je waarneemt)
- Kijk samen naar (mogelijke) oplossingen en help bij de uitvoering daarvan
- Houdt wekelijks contact om vinger aan de pols te houden
- Luister echt naar wat de werknemer/collega te vertellen heeft
- Vergroot je eigen kennis over burn-out
- Schakel hulp in die past bij de vraag
- Moedig beweging en een time-out in de vorm van tijdelijk niet of minder werken aan om het herstel te bevorderen
- Zie het als een gezamenlijk “probleem” en laat dat merken