In Amerika weten ze het al langer. De elektrische stoel is een prima middel om een einde te maken aan het leven van ter dood veroordeelde misdadigers. Maar wie had ooit gedacht dat de bureaustoel, schadelijker dan roken, het meest dodelijke ding in een kantoorgebouw is?

Het nieuwe roken

Ik las het in Elsevier. James Levine is een Britse onderzoeker naar sedentair gedrag en is beroemd geworden door de zin zitten is het nieuwe roken. Hij ontdekte dat zwaarlijvigheid niet zozeer te maken heeft met eetgewoonten, maar met zitgedrag. Door langdurig zitten verbranden we minder calorieën en is het lijf ontvankelijk voor vetopslag. De stoelzitters zijn minder goed in staat om glucose op te nemen en schadelijke lipoproteïnen uit hun bloed te verwijderen. De verklaring laat zich raden: als de mens te weinig beweegt, verloopt de stofwisseling traag. Na een maaltijd stijgt de bloedsuiker en blijft pieken bij zittend gedrag. Suikers die niet worden gebruikt door de spieren (vooral benen), worden omgezet in vet.

Wetenswaardigheden

Zitten is bedoeld om het lichaam even een rustmoment te geven. Maar uit cijfers blijkt dat de Nederlander maar liefst 7,4 uur per dag zit. De echte stoelverslaafden onder ons zijn de jongeren. Zij zitten zo’n tien uur per dag, en als ze vrij zijn zes uur. Een derde van de Nederlanders zit te veel. Nog meer van dat al:

  • hoe minder je loopt, des te slechter je cholesterolgehalte
  • hoe meer je zit, des te groter de kans op een hartaanval
  • excessief zitten maakt het skelet zachter
  • wie langer dan elf uur op een dag zit, heeft veertig procent meer kans op een vroegtijdige dood
  • langdurig zitten houdt verband met diabetes en hart- en vaatziekten.

Stoelverslaving is te genezen

Intensief sporten na werktijd is niet voldoende, er is meer nodig. Met zogenaamd innovatief kantoormeubilair wordt de werknemer met zachte hand gestimuleerd tijdens het werk meer te bewegen. Zo gaan steeds meer bedrijven overstag om staand te vergaderen en al fietsend te bellen of te mailen. Het wordt gemeengoed om ijsberend te bellen, vaker en korter staand te overleggen, om het half uur twee minuten rond te wandelen en in plaats van te mailen naar een collega toe te lopen. Samengevat is het goed om zitten en staan af te wisselen.

Onomkeerbaar

Mensen die actief op hun werk zijn, zijn dat thuis ook. Er zijn talrijke energieverslinders, zoals koken of seks. Drie keer per week sporten is ook goed, maar naarmate we meer van onszelf ontdekken dringt het besef door dat de nadelen van langdurig zitten onomkeerbaar zijn.

Bron Elsevier: Irene Start, nummer 35, 29 augustus 2015


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

De elektrische stoel 1

 

--- Ik wil meer informatie ---


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

Meer informatie >

De elektrische stoel 2

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here