Ben je één van die mensen die altijd vriendelijk tegen iedereen probeert te doen? Je laat anderen voor gaan. Het kleinste stukje is natuurlijk voor jou. Kortom je staat altijd klaar om het anderen naar de zin te maken. Maar die vriendelijkheid levert je ongemerkt ook stress op.

Jouw collega vraagt om jouw hulp.
Ondanks dat je je niet helemaal lekker voelt, en zelf ook een berg werk hebt liggen. En je weet dat er thuis ook nog huishoudtaken op je liggen te wachten. Je hoort jezelf “ja” zeggen tegen jouw collega. Ondanks dat je weet dat je daardoor moet oeverwerken en die afspraak met die vriendin die je al een paar keer heb afgezegd, wer niet doorgaan. Je hebt geen puf meer en eigenlijk is het je allemaal te veel.

Met jouw vriendelijk doe je jezelf vaak te kort. Doordat je voor iedereen klaar staat blijft er weinig energie voor jezelf over. Anderen bepalen eigenlijk jouw tijd, waardoor jouw taken vaak blijven liggen. Jouw vriendelijkheid gaat ten koste van jouw gezondheid. Jouw lichaam heeft het nodig om af en toe op te laden, maar je gunt jezelf vaak niet die rust. En dus heb je diverse stressklachten zoals; slechter slapen, hoofdpijn, vermoeidheid, moeite met concentreren, een kort lontje, en niet meer kunnen genieten.

Negentig procent van ons “aardige handelen” vindt plaats tussen strategisch opereren en oprechte vriendelijkheid. Roos Vonk, hoogleraar psychologie, heeft dit onderzocht. Volgens Vonk denken we niet zo goed na over ons eigen gedrag en waarom we vriendelijk zijn tegen iemand. We denken vaak dat we zo vaak aardig zijn om er te zijn voor anderen, maar onbewust zijn we vaker aardig omdat het jouw iets oplevert.

Wat is jouw motief om aardig te zijn? Ik dacht vroeger ook dat ik heel onzelfzuchtig was door altijd voor een ander klaar te staan. Maar toen ik mijn eigen motief beter ging onderzoeken merkte ik dat ik veel dingen deed om bijvoorbeeld aardig gevonden te worden. Of om niet afgewezen te worden, of om bij de groep te horen. En je een ander het grootste stuk geeft, hoop je dat de ander je aardig vindt en later weer iets voor jou doet. Vriendelijkheid ia natuurlijk prima. Maar bij mensen met overspannenheid of een burn-out is de verhouding meestal ver te zoeken.

Ben je aardig tegen een collega omdat je vakantiedagen wilt ruilen? De meeste mensen zijn vooral aardig omdat het later nog eens van pas kan komen. Richard Engelfriet, communicatietrainer en auteur van het boek ‘Hoe vang ik een rat?’, beaamt dit. Volgens Engelfriet zijn mensen in privé-situaties vaak aardig om het aardig zijn. Maar willen ze in werksituaties wel iets van de ander gedaan krijgen. Aardig zijn kan dan een middel tot een doel zijn. En hoe aardig of onaardig mensen tegen anderen op het werk zijn, hangt niet helemaal af van de persoon, maar wel van diens functie.

Vriendelijk zijn ten koste van jezelf, geeft je niet wat je echt nodig hebt. Het is prima om vriendelijk voor anderen te zijn, maar het is niet oké om dat ten koste van jezelf te doen. Het is niet gezond om jouw grenzen te negeren en je af te vragen wat jij nodig hebt. Op die manier zorg je beter voor een ander dan voor jezelf. Terwijl het juist andersom om is, je kunt beter voor een ander zorgen als je eerst goed voor jezelf zorgt.

In 5 stappen meer bewust worden van je gedrag als pleaser

  1. Realiseer je dat je niet altijd aardig bent voor een ander maar vaak ook omdat het je zelf iets oplevert;
  2. Onderzoek elke keer dat je aardig doet wat het jou oplevert;
  3. Onderzoek wat het je kost om elke keer aardig te doen;
  4. Sta er eens bij stil of dat wel de moeite waard is;
  5. Zo kun je bewuste keuzes maken.

Een klant van mij was echt helemaal op. Toen ze me vertelde wat ze allemaal deed, snapte ik wat er aan de hand was. Haar leven bestond uit het zorgen voor anderen en ze deed niets voor zichzelf. Ze zorgde voor haar ouders, werkte 3 dagen per week, en werkte op 2 plekken als vrijwilliger. En dat terwijl ze echt doodmoe was. Ik maakte haar duidelijk dat haar prioriteit nu eerst haar energiepeil moest zijn. Ik hielp haar om prioriteiten te stellen waardoor ze haar leven anders ging inrichten. En hoe ze beter voor zichzelf kon zorgen. Waardoor ze haar energie weer terug kreeg.

Kortom wees niet langer vriendelijk ten koste van jezelf. Niemand heeft iets aan jou als jij uitgeput bent en last hebt van stressklachten van. Als je duidelijk hebt waarom je vriendelijk bent voor anderen kun je betere keuzes maken. Zodat je beter voor jezelf zorgt en dus meer energie hebt en niet alleen anderen gelukkig maakt, maar ook jezelf.


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

Ben jij een pleaser? 1

 

--- Ik wil meer informatie ---


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

Meer informatie >

Ben jij een pleaser? 2

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here