Streep mijn naam maar weg

177

Nu de krapte op de arbeidsmarkt aanhoudt en de overheidscampagne een rode streep zet door discriminatie, worden bedrijven bedolven onder sollicitatiebrieven. Maar het is een illusie te denken dat een prima motivatiebrief en een CV aangepast aan het functieprofiel, reden is om een sollicitant uit te nodigen. Met een vlugge blik is de kans groot dat de brief op het stapeltje afwijzen terecht komt. Een brief beginnend met ‘Ik ben Caroline, eenenvijftig’ of ‘Ik ben Ahmed, zestig jaar jong’ is niet verstandig, alles eraan is fout. Selectie op leeftijd en afkomst is voor P&O een fluitje van een cent. Soms wordt de weigering toegelicht, maar veel vaker blijft de sollicitant achter met een standaard boodschap. Ondernemingen laten zich niet in de kaarten kijken, stilzwijgend wordt de oudere (allochtoon) buiten de deur gehouden. En daar bestaan allerlei drogredenen voor.

Verzinsels

De oudere is vaker ziek dan de jongere, traag, kan maar één ding tegelijk, beschikt door slijtage over minder hersencellen, verdraagt minder omgevingsgeluiden, klaagt, legt een kritische houding aan de dag, is duur, doet aan middagdutjes en is kwa levensverwachting op sterven na dood. Ik kan dit lijstje aanvullen met meer clichés, maar ik denk dat mijn punt gemaakt is. Clichés zijn overigens altijd waar, ook van de middagdutjes hoewel uit recent onderzoek blijkt dat siësta toch goed is voor de werkende mens.

Reden temeer om een positiever beeld te schetsen. Zo is de oudere bedachtzaam, gaat gericht te werk, zal energie niet verspillen aan beuzelarij, weet waar zijn grenzen liggen, begrijpt wat verwacht wordt, heeft ideeën en is de voorbije tijd wijs geworden. De kinderen zijn de deur uit, de kleinkinderen zijn leuk, de camper wordt gebruikt voor weekendjes weg, tijd te over om extra werk te verzetten, wordt door de klant als vanzelf serieus genomen, is niet zelden een vraagbaak of rustpunt voor de jongere en trapt op de rem als dat nodig is.

Samengaan

Werkstress heeft doorgaans weinig te maken met werk. De reden dat vooral de jongere werknemer ten prooi valt aan chronische stress, is onbalans tussen werk en privé. Echter, daar heeft de oudere ook last van, door mantelzorg en andere ingrijpende gebeurtenissen. Omgaan met stress is door generaties heen te leren, ook door evenwicht te vinden in het samengaan van jong en oud in een omgeving vrij van discriminatie.


Advertentie

Echt herstel begint bij een gezonde basis

Wil jij goed herstellen van je burn-out? Met een gezonde basis kun je weer de hele wereld aan.

Coaching en bewegen in de natuur

Bij BoFit herstel je niet alleen met je hoofd, maar ook met je lijf. Door coaching en bewegen in de natuur. Zo zorg je ervoor dat alle facetten van jouw gezondheid meespelen in je herstel. Je herstelt dan op een duurzame manier, zodat je hier je de rest van je leven profijt van hebt.

Na een BoFit-traject:

  • Ontspan en geniet je meer en neem je voldoende tijd voor jezelf;
  • Geef je beter je grenzen aan;
  • Heb je meer regie over je eigen leven;
  • Herken je de stresssignalen van je lichaam op tijd;
  • Kijk je weer positief naar de toekomst;
  • En kun je weer klachtenvrij aan het werk

Herstel bij een betrouwbare organisatie met meer dan 20 jaar ervaring!

--- Ja, ik wil meer informatie! ---


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

Meer informatie >

Vorig artikelToen was mindfulness nog heel gewoon
Volgend artikelMoeilijke projecten te leiden? 3 tips om stress te voorkomen
Ed van Sliedregt
Eddie van Sliedregt (1963) studeerde agogiek, management en integratieve coaching & counseling. Daarnaast behaalde hij certificaten in gezondheidspsychologie en Nederlands Recht. Hij is freelance docent stressmanagement,. In 2014 verscheen Succes met je stress, voorkom een burn-out.